Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaleli, Salih Serkan
dc.contributor.authorBayğan, Mehmet
dc.contributor.authorNaralan, Abdullah
dc.date.accessioned2023-03-02T07:25:40Z
dc.date.available2023-03-02T07:25:40Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationKaleli, S.S., Bayğan, M. & Naralan, A. (2022). The Optimization of Routes Using Evolutionary Algorithms in Public Transportation Systems. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications, 5(1), 64-74. https://doi.org/10.38016/jista.951008en_US
dc.identifier.issn2651-3927
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.38016/jista.951008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11436/7751
dc.description.abstractThis study aims to examine, regulate, and update the land transportation of the Erzurum Metropolitan Municipality (EMM), Turkey using computerized calculation techniques. In line with these targets, some critical information has been obtained for study: the number of buses, the number of expeditions, the number of bus lines, and the number and maps of existing routes belonging to EMM. By using the information that has been obtained, this study aims at outlining specific outputs according to the input parameters, such as determining the optimal routes, the average travel, and the journey time. Once all of these situations were considered, various optimization algorithms were used to get the targeted outputs in response to the determined input parameters. In addition, the study found that the problem involved in modeling the land transport network of the EMM is in line with the so-called “traveling salesman problem,” which is a scenario about optimization often discussed in the literature. This study tried to solve this problem by using the genetic algorithm, the clonal selection algorithm, and the DNA computing algorithm. The location data for each bus stops on the bus lines selected for the study were obtained from the EMM, and the distances between these coordinates were obtained by using Google Maps via a Google API. These distances were stored in a distance matrix file and used as input parameters in the application and then were put through optimization algorithms developed initially on the MATLAB platform. The study’s results show that the algorithms developed for the proposed approaches work efficiently and that the distances for the selected bus lines can be shortened.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, Erzurum Büyükşehir Belediyesi'nin (EBB) Türkiye kara ulaşımını bilgisayarlı hesaplama teknikleri kullanarak incelemeyi, düzenlemeyi ve güncellemeyi amaçlamaktadır. Bu hedefler doğrultusunda, çalışma için bazı önemli bilgiler: otobüs sayısı, sefer sayısı, otobüs hattı sayısı ve EBB’ye ait mevcut güzergâh sayısı ve haritaları elde edilmiştir. Bu çalışma, elde edilen bilgileri kullanarak, optimal rotaların belirlenmesi, ortalama seyahat ve yolculuk süresi gibi girdi parametrelerine göre belirli çıktıların ana hatlarını çizmeyi amaçlamaktadır. Tüm bu durumlar göz önüne alındığında, belirlenen girdi parametrelerine karşılık hedeflenen çıktıları elde etmek için çeşitli optimizasyon algoritmaları kullanılmıştır. Çalışma, EBB’ nin ulaşım ağının modellenmesindeki problemin, literatürde sıklıkla tartışılan optimizasyonla ilgili bir senaryo olan “gezgin satıcı problemi” ile uyumlu olduğunu bulmuştur. Çalışmada genetik algoritma, klonal seçim algoritması ve DNA hesaplama algoritması kullanılarak bu problem çözülmeye çalışılmıştır. Çalışmada seçilen otobüs hatlarındaki her bir durak için konum bilgisi EBB'den alınmış ve bu koordinatlar arasındaki mesafeler bir Google API üzerinden Google Maps kullanılarak elde edilmiştir. Bu mesafeler bir mesafe matrisi dosyasında saklanmış ve uygulamada giriş parametreleri olarak kullanılmış daha sonra MATLAB platformunda geliştirilen optimizasyon algoritmalarına aktarılmıştır. Çalışmanın sonuçları, önerilen yaklaşımlar için geliştirilen algoritmaların verimli çalıştığını ve seçilen otobüs hatları için mesafelerin kısaltılabileceğini göstermektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOptimizationen_US
dc.subjectEvolutionary algorithmsen_US
dc.subjectTraveling salesman problemen_US
dc.subjectGenetic algorithmen_US
dc.subjectManagement information systemsen_US
dc.subjectOptimizasyonen_US
dc.subjectEvrimsel algoritmalaren_US
dc.subjectGezgin satıcı problemien_US
dc.subjectGenetik algoritmaen_US
dc.subjectYönetim bilişim sistemlerien_US
dc.titleThe optimization of routes using evolutionary algorithms in public transportation systemsen_US
dc.title.alternativeToplu taşıma sistemlerinin evrimsel algoritmalarla optimizasyonuen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentRTEÜ, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümüen_US
dc.contributor.institutionauthorNaralan, Abdullah
dc.identifier.doi10.38016/jista.951008en_US
dc.identifier.volume5en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage64en_US
dc.identifier.endpage74en_US
dc.relation.journalJournal of Intelligent Systems: Theory and Applicationsen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster