• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Unmasking gender stereotypes: middle school girls’ perceptions of scientists vs. fashion models

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (1.944Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2024

Yazar

Avşar Erümit, Banu
Topçu, Fazilet
Koç, Rümeysa
Gül, Ömür
Erdem, Burhan
Kaya, Feray
Açıkgöz, Tuba

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Avsar Erumit, B., Topçu, F., Koç, R., Gül, Ö., Erdem, B., Kaya, F., & Açıkgöz, T. (2024). Unmasking Gender Stereotypes. Science & Education. https://doi.org/10.1007/s11191-024-00605-0

Özet

Gender stereotypes have long influenced societal roles and career aspirations, particularly in science-related careers. This study aims to explore and contrast entrenched gender stereotypes in young minds, focusing on middle school girls’ perceptions of scientists and fashion models. The research involved 149 female students from two rural middle schools in Turkiye. Using a qualitative research design, participants drew and narrated scenarios involving a scientist and a fashion model as a married couple. Additionally, they selected known scientists from diverse images, offering insight into their recognition and perception of scientists. The findings reveal a strong persistence of gender stereotypes. Most students depicted scientists as male, drawing parallels to iconic figures like Albert Einstein, while fashion models were consistently portrayed as female. These stereotypes were evident in both drawings and narratives, with scientists often viewed as engaged in solitary, high-risk work and fashion models concerned with physical appearance and facing career challenges post-childbirth. A profound lack of recognition for female scientists among students further highlighted entrenched gender biases. This research underscores the resilience of gender stereotypes in shaping young girls’ perceptions and career aspirations. It calls for reassessing educational approaches and societal narratives to foster a more inclusive and diverse representation in science fields. The study emphasizes the need for targeted interventions to dismantle stereotypes, paving the way for a future where career choices in science are based on interest and ability rather than gender.

Kaynak

Science and Education

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s11191-024-00605-0
https://hdl.handle.net/11436/9889

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [145]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5917]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.