• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Are technological contributions in behavior guidance techniques superior to conventional methods?: Effects on dental anxiety and pain perception

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.763Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2025

Yazar

Yazar, Mücella
Aydınoğlu, Sema
Günaçar, Dilara Nil

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Yazar, M., Aydınoğlu, S., & Günaçar, D. N. (2025). Are technological contributions in behavior guidance techniques superior to conventional methods?: Effects on dental anxiety and pain perception. BMC oral health, 25(1), 735. https://doi.org/10.1186/s12903-025-06139-3

Özet

Background: To evaluate the effects of three different behavior guidance methods on children’s dental anxiety levels and pain perception. Methods: This study included 63 children aged 6–8 years who required pulpotomy and were divided into three groups: tell–show–do (TSD; Group 1), TSD with video modeling (Group 2), and TSD with mobile phone application (Group 3). Systolic blood pressure (SBP), diastolic blood pressure (DBP), heart rate (HR), and hemoglobin oxygen saturation (SPO2) of the participants were recorded before the procedure, after local anesthesia, after pulpotomy, and after the end of the procedure. Faces Version of the Modified Child Dental Anxiety (MCDASf), Wong-Baker Faces Pain Rating Scale (WBFPRS), and Face, Legs, Activity, Cry, Consolability (FLACC) pain scales were applied. Chi-squared test, one-way ANOVA, Kruskal–Wallis test, Friedman’s test, and repeated measurement analysis statistical tests were used. Results: No significant difference was found between the steps in terms of BP, HR, and SPO2 within the groups (p > 0.05). When comparing the groups, there were significant differences in SBP (p = 0.040) and DBP (p = 0.027) measured at the beginning and end of the procedure, and between MCDASf (p = 0.041) and WBFPRS (p = 0.013) scores. These values ​​were lower in Group 3. Conclusion: Dental anxiety and pain perception scores were lowest when using TSD with mobile phone application (Group 3). In line with developing technology, the use of mobile phone applications in pediatric dentistry can contribute to more harmonious treatment management in children.

Kaynak

BMC Oral Health

Cilt

25

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.1186/s12903-025-06139-3
https://hdl.handle.net/11436/10433

Koleksiyonlar

  • DŞHF, Klinik Bilimler Bölümü Koleksiyonu [253]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5990]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.