• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The two poles of the romantic paradigm: a philosophical and poetic journey from “Faris” to “Merani”

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (595.4Kb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2025

Yazar

Öztürk, Gül Mükerrem

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Öztürk, G. M. (2025). The Two Poles of the Romantic Paradigm: A Philosophical and Poetic Journey from “Faris” to “Merani”. Humanities, 14(6), 134. https://doi.org/10.3390/h14060134

Özet

Romantic poetry is known to have engendered a potent discursive space in 19th-century Europe, wherein national aspirations, personal tragedies, and mythic narratives coalesced. This study examines the recurring images of the “galloping horse” and the “self-sacrificing cavalryman” in 19th-century Romantic poetry in the context of a common poetic myth shaped around the themes of national identity, spiritual transcendence, and historical destiny. The present study focuses on Adam Mickiewicz’s “Faris” and Nikoloz Baratashvili’s “Merani”, employing a comparative literary and philosophical approach to analyze these two works. This study reveals that “Faris” presents a messianic call around the ideal of freedom of the Polish nation, while “Merani” is structured as an individual tragedy and inner journey. Both poems are positioned within a broader poetic paradigm that can be called the “Faris” Cycle, and they can be compared thematically and imaginatively with the works of Goethe, Petőfi, Sully Prudhomme, and Vazha-Pshavela. This study explores the aesthetic and intellectual dimensions of intercultural interaction by analyzing the poetic transitions between the two poles of the Romantic paradigm: collective hope and individual melancholy, action, and inner intuition. By tracing the interplay between national poetics and universal archetypes, this manuscript investigates how such interaction facilitates the symbolic transformation of historical traumas.

Kaynak

Humanities (Switzerland)

Cilt

14

Sayı

6

Bağlantı

https://doi.org/10.3390/h14060134
https://hdl.handle.net/11436/10897

Koleksiyonlar

  • FEF, Gürcü Dili ve Edebiyatı Bölümü Koleksiyonu [8]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6245]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.