• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tarımsal ürünlerde markanın satın alma davranışlarına etkisi üzerine bir araştırma: Kivi örneği

Thumbnail

View/Open

363080.pdf (7.145Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Koçan, Mahmut

Metadata

Show full item record

Abstract

Araştırmanın amacı, markalı ya da dökme kivi satın alan tüketicilerin kivi satın alırken dikkat ettikleri hususların ve demografik özelliklerin satın alma davranışlarına etkisini incelemektir. Ayrıca bilinen kivi markası ile hipotetik kivi markasına ait marka değerleri arasında farklılık olup olmadığını belirlemektir. Araştırma 2 aşamada gerçekleştirilmiş olup, araştırma sonucunda kullanılabilir 417 anket elde edilmiştir. Araştırmada kademeli örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Rize ili Merkez ilçesinde yaşayan tüketicilerin bir kısmının kivi bahçesine sahip olmalarından dolayı, tüketicilerin kivi satın almayı tercih etmemeleri araştırmanın önünde bir kısıt oluşturmuştur. Araştırma sonucunda tüketicilerin demografik özelliklerinin satın alma davranışları üzerinde etkili olduğu, marka ile marka değeri belirleyicilerinin tüketicilerin satın alma tercihleri üzerinde genel olarak etkili olduğu saptanmıştır. Bu çalışmanın kivi yetiştiriciliği/pazarlaması yapılan bölgelerde ya da ülkelerde yapılması yararlı olabilir. The aim of this study is to analyze the significant points in consumers' buying branded or bulky kiwifruits and to analyze impact of demographical features on buying behaviours. In addition to this, the aim is also to determine whether there is a difference between brand values belonging to known kiwifruit brand and hypothetical kiwifruit brand or not. The research was carried out in two steps, and 417 usable surveys were acquired after the research. In the research, gradual sampling methood was used. Some of the consumers living in central district of Rize had kiwifruit gardens and they didn't prefer to buy kiwifruit, so this made the survey confined. After the research, it was determined that demographical features of consumers have generally impact on buying behaviours and brand, brand value determiners have generally impact on consumers' buying choices. This research may be beneficial in the regions where kiwifruit is cultivated.

URI

https://hdl.handle.net/11436/446

Collections

  • Sosyal Bilimler Enstitüsü [307]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.