• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rize i̇li lise öğrencilerinde akran zorbalığı prevalansı ve etkileyen etmenler

View/Open

Tam Metin / Full Text (451.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Başaran, Ayşe Gümüşler
Polat, Hasan H.

Metadata

Show full item record

Citation

Gümüşler Başaran, A. & Polat, H.H. (2017). Rize i̇li lise öğrencilerinde akran zorbalığı prevalansı ve etkileyen etmenler. Sağlık ve Toplum, 27(2), 37-47.

Abstract

Araştırma, Rize ilindeki liselerde akran zorbalığının türü ve yaygınlığını belirlemek amacıyla kesitsel tipte yapıldı. Tabakalı rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak örnekleme 917 öğrenci alındı. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde, ortalama, standart sapma, Ki-kare ve Binary Logistic Regresyon kullanıldı. Araştırmada, vurma ve haraç alma benzer olup %62,7 ile en yüksek, dedikodu yapma %22 oranıyla en düşük zorbaca davranış olarak nitelendirildi. Okul, sınıf, cinsiyet açısında hem zorbalık hem de mağduriyette anlamlı farklar görüldü. Zorbalık İmam Hatip Lisesinde, 10.sınıflarda ve erkeklerde; mağduriyet İmam Hatip Lisesinde, 10.sınıflarda ve kızlarda anlamlı derecede daha yüksek olarak saptandı. Lojistik regresyon analizinde zorbalık İmam Hatip Lisesi'nde 2.3 kat; 10. sınıfta 1.7 kat; 11. Sınıfta 1.6 kat; erkeklerde 1.8 kat daha yüksek olarak saptandı. Mağduriyet ise İmam Hatip Lisesi'nde 5.3 kat daha yüksek olarak saptandı.Sonuç olarak, akran zorbalığı önemli bir sorundur. Bu konudaki araştırmaların ve farkındalığın artırılması gereklidir.
 
The research was carried out cross-sectional type with the purpose of to determine peer bullying type and extent of in high school in Rize. Sampling using stratified random sampling method, 917 student were selected. Evaluation of the data persentage, mean, standart deviaton, Chi-square and Binary Logistic were analyzed.In this study, while hitting and extortion, Which were equal and at the highest rate with 62,7%, gossip with 22% which were at the lowest rates were described as bullying. Significant differences were seen in both bullying and victimization in terms of school, class, gender. Bullying in Religious Vocational High School, in 10th grade and in male; victimization in Religious Vocational High School, in 10th grade and in female were seen significantly high. In logistic regression analysis bullying in Religious Vocational High School more than 2.3 times, in 10th grade 1.7 times; in in 11th grade 1.6 times; in male 1.8 times greater was seen. Vctimization in Religious Vocational High Schoo more than 5.3 times greater was seen. As a result, peer bullying is an important problem. It is necessary to increase the amount of research and awareness in this regard.
 

Source

Sağlık ve Toplum

Volume

27

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpZek9ESTFOUT09
https://hdl.handle.net/11436/4883

Collections

  • Sağlık Yüksekokulu Koleksiyonu [127]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.