11-12 Yaş Çocuklarda Şiddet Değişkenine Göre Kırmızı Rengin Kavramsal Ve Simgesel Çağrışımları
Abstract
Araştırmanın amacı, 11-12 yaş çocuklarda şiddet değişkenine göre kırmızı rengin kavramsal ve simgesel çağrışımlarını incelemektir. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırma desenlerinden yakınsayan paralel desen yaklaşımıyla yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 11-12 yaş aralığındaki toplam 147 ortaokul 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak kırmızı rengin kavramsal ve simgesel çağrışımları ölçeği ve nitel boyutunda ise, kırmızı rengin kavramsal ve simgesel çağrışımları anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel ve nitel boyutundan elde edilen sonuçlara göre, şiddet uyguladığını ifade eden çocuklar kırmızı rengi kavramsal olarak kan, öfke, cinayet, tehlike, kavga, şiddet, güç gibi belirli mesajlar, deneyim ya da fikirler üzerinden değerlendirirken; şiddet uygulamayan çocuklar kırmızı rengi kavramsal olarak, sevgi mutluluk, özgürlük gibi kavramlar üzerinden değerlendirmektedirler. Simgesel olarak ise her iki grupta yer alan çocukların kırmızı rengi Türk Bayrağı, şehit ya da şehit kanı gibi benzer simgeler üzerinden değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Bu doğrultuda kırmızı renk uyaranına verilen tepkilerin kavramsal olarak şiddet değişkeninden etkilendiği ve şiddet eğilimi ile kırmızı rengin çağrışım yaptığı kavramlar arasında doğrudan bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu bilgiler ışığında çocuklarla çalışan eğitimcilerin çocuklarda renk bilinci oluşturmak ve renk-duygu ilişkisini kavratmak amacıyla farklı sanatsal yöntem ve tekniklerle ilişkilendirilmiş sınıf içi etkinlikler düzenlemeleri gerektiği düşünülmektedir. The aim of this study is to determine the conceptional and symbolic associations of red color based on violence variable in 11-12 years old children. The research was conducted with convergent parallel design from mixed method research designs in which quantitative and qualitative research approaches were used together. The study group of the research is composed of 147 secondary schools 7th grade students aged 11-12 years. In the quantitative dimension of the research, the conceptional and symbolic associations scale of red color were used as data collection tool, while the questionnaire form of conceptional and symbolic associations of red color was used in the qualitative dimension of the research. According to the results obtained from the quantitative and qualitative aspects of the study, children who stated that they applied violence were conceptually evaluated the red color through certain messages, experiences or ideas such as blood, anger, murder, danger, fight, violence, power; non-violent children conceptually evaluate the red color through concepts such as love, happiness and freedom. Symbolically, it was found that the children in both groups evaluated the red color through similar symbols such as Turkish Flag, martyr or martyr blood. In this direction, it was determined that the reactions given to the red color stimulus were affected by the violent tendency. It was also found that there is a direct relationship between the tendency of violence and the psychological effect of red color. It is thought that educators working with children should organize in-class activities related to different artistic methods and techniques in order to create color consciousness in children and to understand color-feeling relation.
Source
Turkish Studies - Educational SciencesVolume
14Issue
6URI
https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.36987https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjMU5URXpNdz09
https://hdl.handle.net/11436/4889