• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye turizmi bağlamında Ortadoğu pazarı üzerine bir araştırma

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.104Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Sarı, Yaşar
Yıldırım, Gülsün

Metadata

Show full item record

Citation

Sarı, Y. & Yıldırım, G. (2015). Türkiye Turizmi Bağlamında Ortadoğu Pazarı Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 382-403.

Abstract

Bu araştırmada Rize ili Ayder Turizm Merkezine gelen Ortadoğulu turist sayılarındaki artıştan yola çıkılarak Ortadoğulu turistlerin yerel turizm işletmelerinin hedef pazarları içerisindeki yeri ve yerel turizm işletme temsilcilerinin Ortadoğulu turistlere yönelik algısı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Ayrıca yerel turizm işletmelerinin hizmet sundukları hedef pazara yönelik yeterli ürün ve hizmet çeşitliliğinin olup olmadığı ile bu işletmelerin pazarı nasıl bölümlendirdikleri gibi konuların incelenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma bölgesinde bulunan farklı türlerdeki toplam 16 konaklama işletmesi ve 3 yiyecek-içecek işletmesi temsilcisiyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde tümden gelimsel tematik analizden yararlanılmıştır. Görüşülen turizm işletmecileri, literatürde en yaygın kullanılan 13 pazar bölümlendirme değişkeninden cinsiyet haricindeki diğer değişkenlere dayalı olarak turistleri gruplandırılabildikleri, bununla birlikte hiçbir işletme temsilcisinin hedef pazarı içerisinde Ortadoğulu turistlerden söz etmedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca turizm işletmelerinin büyük çoğunluğunun farklılaştırılmamış pazarlama stratejisi uyguladıkları ortaya çıkmıştır.
 
In this study, it is aimed to reveal Middle Eastern tourists' place among the target market of local tourism establishments at Ayder tourism center in the province of Rize and local tourism establishments' perceptions of Middle Eastern tourists based on the growth in the number of tourists from the Middle East. The study also aims to find out whether there is sufficient diversity of products and services for the target market and how local tourism establishments segment the market. As a method of data collection, semi-structured interviews were used. 16 different types of hospitality businesses representatives and 3 restaurants / fast food representatives located in the research region have been interviewed. Deductive thematic analysis technique was used in the analysis of data. In this regard, tourism establishments interviewed could group the tourists based on 13 market segmentation variables except gender. Different answers were received regarding the target market of tourism establishments and none of the tourism operators mentioned Middle Eastern tourists as the target market. Finally, it was found out that the vast majority of tourism establishments have been applying undifferentiated marketing strategy.
 

Source

İşletme Araştırmaları Dergisi

Volume

7

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRrMk56azVPUT09
https://hdl.handle.net/11436/5000

Collections

  • Ardeşen Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu [58]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.