• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin i̇ncelenmesi

View/Open

Full Text / Tam Metin (467.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Akyol, Nihan
Konur, Kader Birinci

Metadata

Show full item record

Citation

Akyol, N. & Birinci Konur, K. (2018). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitiminin Uygulanabilirliğine Yönelik Öğretmen ve Yönetici Görüşlerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 547-557.

Abstract

Bu araştırmada, okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yöneticilerin görüşlerinin belirlenmesi, ek olarak öğretmenlerin etkinliklerini planlama ve uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Ordu ilinde görev yapmakta olan 100 okul öncesi öğretmeni ve 20 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma modelinde olgu bilim çalışması olup, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmada “okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve idareci görüşme formu” ve “gözlem kayıt formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminin yaparak- yaşayarak öğrenmeyi sağladığı, erken yaşlarda fen eğitimi verilmesinin uygun olduğu, fen etkinliğine karar verirken çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate aldıkları, en çok bitkiler ve hayvanlar konularına yer verdikleri, Milli Eğitim Bakanlığının fen alanındaki uygulamalarından memnun olmadıkları, en çok deney etkinliğini uyguladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Okul müdürleri ise okul öncesinde fen eğitimi uygulamalarının yeterli olduğunu düşünmektedirler.
 
This study aimed to examine pre-school teachers and school managers’ views concerning the applicability of pre-school science education besides a study on preschool teachers’ lesson planning and use of teaching activities. The study group involves 100 pre-shcool teachers and 20 school managers in Ordu Province. Based on phenemonological methods in this study, data are collected by way of interviews, survey and document analysis. In the research, “Teachers and School Managers Opinion Interview Form about applicability of Pre-school Science Education” and “Observation Record Form” are used. The research results showed that science education provides experiential learning hands on learning and science education in early childhood is quite appropriate. In addition, it showed that considering student needs and interest teacher choose science activities. Among science subjects plants and animals take the greatest part. They are not satisfied with the Ministry of National Education’s implementations in sciences. Experiment method is mostly used in science activities. School managers think that the implementation of science education in pre-school is enough.
 

Source

Kastamonu Eğitim Dergisi

Volume

26

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJMU1Ea3pNdz09
https://hdl.handle.net/11436/5012

Collections

  • EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [145]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.