• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmen adaylarının siber zorbalığa i̇lişkin duyarlılıklarının cinsiyet rolleri ve bazı değişkenlere göre i̇ncelenmesi

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Odacı, Hatice
Çelik, Çiğdem Berber

Metadata

Show full item record

Citation

Odaci, H., & Berber Celik, C. (2018). Investigation Of Sensitivity To Cyber Bullying Of Teacher Candidates According To Sex Roles And Other Variables. Kirşehi̇r Eği̇ti̇m Fakültesi̇ Dergi̇si̇, 19(2), 1175–1187. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.002

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının siber zorbalığa ilişkin duyarlık düzeylerini belirlemek ve siber zorbalığa ilişkin duyarlık düzeylerinin cinsiyet rolü, öğrenim görülen bölüm, internet kullanım amacı gibi değişkenlere göre incelemektir. Ayrıca araştırmada; siber zorbalığa ilişkin duyarlık düzeyinin cinsiyete, siber zorbalığa maruz kalma durumuna ve internete bağlanma yoluna göre farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmıştır. Katılımcılar, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi’nin farklı bölümlerine devam eden 349 kız ve 187 erkek toplam 536 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlık Ölçeği, BEM Cinsiyet Rolü Değerlendirme Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi, bağımsız gruplar t-testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının siber zorbalığa ilişkin duyarlık düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca, kadınsı ve androjen cinsiyet rolü tutumuna sahip olanların belirsiz ve erkeksi cinsiyet rolüne sahip olanlara göre, fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmenliğinde öğrenim görenlerin rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerine göre, interneti iletişim ve eğitim amaçlı kullananların eğlence amaçlı kullananlara göre, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre siber zorbalığa ilişkin duyarlıklarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir
 
The aim of the research is to determine the sensitivity levels of teacher candidates relating to cyber bullying and investigate sensitivity levels to cyber bullying according to variables such as gender role, department attended and aim of internet use. Additionally the research researched whether sensitivity levels relating to cyber bullying varied depending on gender, exposure to cyber bullying and internet connection route. Participants included a total of 536 undergraduate students, 349 female and 187 male, attending different departments in Karadeniz Technical University, Fatih Faculty of Education. Data collection tools used included the Cyberbullying Sensitivity Scale, Bem’s Sex-Role Inventory and a Personal Information Form. One-way analysis of variance and the independent groups t-test were used for data analysis. The research findings showed that teacher candidates had high levels of sensitivity to cyber bullying. Additionally, in this study it was determined that those with feminine and androgynous sex role attitudes had higher sensitivity to cyber bullying compared to those with undifferentiated and masculine sex roles; science and social studies teaching candidates had higher sensitivity compared to guidance and psychological counseling department students; those using the internet for communication and education had higher sensitivity compared to those using the internet for entertainment; and female students had higher sensitivity compared to male students.
 

Source

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

19

Issue

2

URI

https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.002
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWprNE9UazBOQT09
https://hdl.handle.net/11436/5045

Collections

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.