• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ve Okul yöneticiliğine yönelik tutumları

View/Open

Tam Metin / Full Text (368.8Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

İpek, Cemalettin
Kahveci, Gökhan
Camadan, Fatih

Metadata

Show full item record

Citation

İpek, C., Kahveci, G. & Camadan, F. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ve okul yöneticiliğine yönelik tutumları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 211-226.

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ve okul yöneticiliğine karşı tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 eğitim öğretim yılında Recep Tayip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde 2. ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan 211 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “ Okul Yöneticiliğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile elde edilmiştir. Verilerin analizi için bağımsız örneklemler t Testi ve Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu tutumları arttıkça, okul yöneticisi olma isteklerinin azaldığı görülmektedir.
 
The aim of the study is to determine the attitudes of the pre-service class teachers towards the teaching profession and school principalship. The study group consists of 211 pre-service primary teachers attaining the second and fourth grades in the Faculty of Education of Recep Tayyip Erdogan University in 2011-2012 academic years. The data of the study is obtained by “the attitude scale for the profession of teaching” and “the attitude scale for school principalship”. In data analysis, free sample t test is performed and Pearson coefficient of correlation is calculated. As a result of study; the more pre-service teachers have positive attitudes towards teaching profession the less they have demand to become school principal.
 

Source

Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi

Volume

23

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRZMk1qUTJOZz09
https://hdl.handle.net/11436/5049

Collections

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.