• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi

View/Open

Tam Metin / Full Text (544.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Date

2013

Author

Altun, Taner
Camadan, Fatih

Metadata

Show full item record

Citation

Altun, T. & Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.

Abstract

Bu araştırmanın amacı; rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesidir. Araştırmanın problemi ve toplanan verilerin özellikleri dikkate alındığında nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Rize il merkezi ve ilçelerinde görev yapmakta olan 98 rehber öğretmenle yapılmıştır. Katılımcıların ifadeleri incelendiğinde ürettikleri metaforların metafor sayısına göre sırasıyla Yol Gösteren, Fark ettiren, Geliştiren, Önemli, Koşulsuz Kabul Eden, Problem Çözen, Abartılan, Rahatlatan, Arabulucu, Lider, Belirsiz ve Bilgi Veren kavramsal kategorileri altında toplanabildiği görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında bu konuda yöneticiler, öğretmenler, öğrenciler de ve velilerle araştırmalar yapılması önerilmektedir.
 
The main purpose of this study is determined as examination of counseling teachers’ perceptions of school counselor (psychological counselor) concept through metaphor analysis. When the research problem and the properties of gathered data are taken into consideration, both qualitative and quantitative research methods have been tried to be utilized. This study has been performed with 98 school counselors who work in Rize city center and in its districts in 2011-2012 academic years. When the statements of the participants are examined, it is seen that metaphors which they produce can gather under twelve different conceptual categories. Guide This category is followed by the categories below according to the produced metaphor number: The one who guides, The one who raises awareness, The one who makes development, Important, The one who accepts unquestioned, The one who solves problems, The one who is exaggerated, The one who makes you relax, Mediator, Leader, Ambiguous and Information Source. Consequently, in this regard studies can be conducted with administrators, teachers, students and parents.
 

Source

Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi

Volume

21

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRVMU9ETTVPUT09
https://hdl.handle.net/11436/5057

Collections

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.