• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing community of inquiry scale for 3D virtual learning environments

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (1.201Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Reisoğlu, İlknur
Göktaş, Yüksel

Metadata

Show full item record

Citation

Reisoğlu, İlknur, & Göktaş, Y. (2016). Developing community of inquiry scale for 3D virtual learning environments. Pegem Journal of Education and Instruction, 6(3), 347–370. https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.018

Abstract

Bu çalışmada, 3 Boyutlu sanal öğrenme ortamları için Sorgulama Toplulukları Modeli ölçeğinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesinde, literatür taramasından, 3B sanal ortamda kış sporları konusunda oluşturulan sanal öğrenme ortamının özelliklerinden yararlanarak 51 madde geliştirilmiştir. Geliştirilen maddeler, alan ve dil uzmanları gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen 3B sanal kış sporları öğrenme ortamında 260 5, 6, ve 7. sınıf öğrencisi uygulama yapmış, ardından geliştirilen ölçek öğrencilere uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin öğretimsel, sosyal ve bilişsel olmak üzere üç faktörden oluştuğu, varyansın % 57.80'nini açıkladığı ve Cronbach alpha katsayısının. 96 olduğu belirlenmiştir. Modifikasyonun ardından modele ilişkin uyum iyiliği indeksleri X2/df =2.10 (p=.000); RMSEA= .06; GFI= .88; AGFI= .85; CFI=.98; NFI= .96; SRMR= .05] şeklinde oluşmuştur
 
This study aims at developing Community of Inquiry Model scale for 3 Dimensional virtual learning environments. 51 items were developed for the scale from the literature review based on the characteristics of a virtual learning environment which was developed for winter sports in a 3D environment. The items were reviewed by field and language experts. A pilot study was conducted with 15 students. In 3D virtual winter sports learning environment, 260 5th, 6th, and 7th grade students practiced and then the scale was implemented on them. Exploratory and confirmatory factor analyses were carried out on the obtained data. At the end of the analyses, it was confirmed that the scale was comprised of three factors that are teaching, social and cognitive presence, and explained 57.80% of the variance and Cronbach alpha coefficient was .96. In confirmatory factor analyses conducted with three-factor structure that are teaching, social and cognitive presence, goodness of fit indexes before any modifications made on the model were as follows; [?2/df=1.59 (p=.00); RMSEA= .07; GFI= .80; AGFI= .76; CFI=.99; NFI= .97; SRMR= .05]
 

Source

Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi

Volume

6

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpBME1ETXlNZz09
https://hdl.handle.net/11436/5153

Collections

  • EĞİF, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [77]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.