• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çarpan eş eksenli bir hava jetinde debi oranının akış karakteristikleri üzerine etkisinin deneysel olarak i̇ncelenmesi

View/Open

Full Text / Tam Metin (714.8Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Markal, Burak

Metadata

Show full item record

Citation

Markal, B. (2018). Çarpan eş zamanlı olarak bir hava jetinde debi üreme karakteristiklerinin üzerindeki etkilerin incelenerek incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 239-248. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.340800

Abstract

Bu çalışmada, dairesel ve halkasal eş eksenli akış pasajlarına sahip bir lüleden çıkarak dairesel bir plaka üzerine çarpan jetin hidrodinamik karakteristikleri deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler üç farklı Reynolds sayısında (Re = 6688, 9364 ve 12039), beş farklı debi oranında (Q* = 0, 0.2, 0.5, 0.8 ve 1.0) ve tek bir boyutsuz lüle -plaka uzaklığında (H* = 0.8) gerçekleştirilmiştir. Belirtilen çalışma parametreleri için boyutsuz basınç katsayısının (CP) çarpma plakası üzerinde merkez hattı boyunca dağılımı elde edilmiştir. İncelenen tüm Reynolds sayılarında, Q* = 0, 0.2 ve 0.5 değerleri için durma noktası çarpma plakası merkezinde oluşmakta ve ilgili noktaya ait basınç değerleri artan Q* ile azalmaktadır. Q* = 0.8 ve 1.0 ise birbirine benzer davranış göstermekte olup, bu şartlar altında çoklu durma noktaları oluşmaktadır.
 
In this study, hydrodynamic characteristics of a jet issuing from a nozzle with concentric circular and annular flow passages are investigated experimentally. Experiments are conducted for different Reynolds number (Re = 6688, 9364 and 12039) and flow rate ratio (Q* = 0, 0.2, 0.5, 0.8 and 1.0) at a constant dimensionless nozzle-to-plate distance (H* = 0.8). For the relevant test parameters, the distribution of the dimensionless pressure coefficient (CP) through the centerline of the impingement plate is obtained. For all the Reynolds numbers and the values of Q* = 0, 0.2 and 0.5, the stagnation point formed at the center of the impingement plate, and the relevant pressure values for this point decreases with increasing Q*. On the contrary, Q* = 0.8 and 1.0 shows similar behaviors (for each other) in which multiple stagnation points occur.
 

Source

Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi

Volume

8

Issue

2

URI

https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.340800
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpreE1qY3dNQT09
https://hdl.handle.net/11436/5165

Collections

  • Enerji Sistemleri Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [117]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.