• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmen adaylarının yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bilme düzeyleri

View/Open

Tam Metin / Full Text (811.8Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Uzuner, Serap Yurt
Aktaş, Elif

Metadata

Show full item record

Citation

Yurt Uzuner, S. & Aktaş, E. (2016). Öğretmen adaylarının yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bilme düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 48-69.

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının özellikle kitle iletişim araçlarında (televizyon, genel ağ, radyo vb.) karşılaştıkları yabancı kökenli sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bilme düzeylerini tespit etmektir. Araştırmada geçmişte ya da hâlihazırda var olan bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 akademik yılı bahar yarıyılında Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Türk Dili ve Edebiyatı pedagojik formasyon programında öğrenimi sürdüren 197 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan 'Yabancı Kelimelerin Türkçe Karşılıklarını Tanıma Formu' aracılığıyla elde edilmiştir. Formda öğretmen adaylarının kitle iletişim araçlarında sıkça karşılaştığı 58 kelime ile bilgisayar ve genel ağ terimi olarak kabul edilen 42 kelime olmak üzere toplam 100 yabancı kökenli sözcük yer almıştır. Verilerin çözümünde SPSS 18.0 programı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının genel olarak yabancı kökenli sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bilme düzeylerini tespit etmek için yüzde ve frekans analizinden faydalanılmıştır. Öğretmen adaylarının karşılıklarını bilme düzeyinin öğrenim gördükleri bölümler açısından anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını belirlemek için iki değişkenli kay kare testi yapılmıştır. Araştırmada Türkçenin kullanımı konusunda öğretmen adaylarının yabancı kökenli sözcüklerin Türkçe karşılıklarını tercih etme noktasında yeterli duyarlılığı ve hassasiyeti göstermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. bakıldığında ise ilk sırada Türk dili ve edebiyatı öğretmeni, ikinci sırada sınıf öğretmeni, üçüncü sırada ise Türkçe öğretmeni adaylarının olduğu görülmüştür.
 
The purpose of this study is to determinate the adequancy of teachers' knowledge about the foreign words in mass media in Turkish. In the study, past or currently existing screening model aimed to describe a situation as it exists is used. The study group, 2014-2015 academic year, Recep Tayyip Erdogan University spring semester, Faculty of Education, Turkish Language Teaching, Class Teacher Education, the Turkish Language and Literature at the pedagogical training program who continue to study forms 197 prospective teachers. The data is generated by the researchers was obtained through 'Recognition of Foreign Words Turkish Provisions of Form'. Prospective teachers form the 58 words in the media often faced with the computer and adopted as a general term network has a total of 42 words, including 100 foreign words. Writing the Turkish meanings of these words have been asked of prospective teachers. SPSS 18.0 software was used in data solutions. Prospective teacher generally has benefited from the percentage and frequency analysis to determine the level of knowledge of Turkish equivalents of foreign words. Bivariate level for prospective teachers know the Turkish meanings of word of foreign origin to determine whether they present a significant difference in terms of their departments studying chi square tests. . Of prospective teachers in the use of foreign words in Turkish Studies at the point of choosing the corresponding Turkish adequate sensitivity and precision reached the conclusion. Looking at the difference in achievement between sections first in the Turkish Language and Literature teacher, second in class teacher and the third is observed that the Turkish prospective teachers.
 

Source

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

37

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpFNU16ZzFOUT09
https://hdl.handle.net/11436/5247

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [91]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.