• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Coğrafya eğitimi araştırmalarında temel yönelimler

View/Open

Full Text / Tam Metin (92.00Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Date

2010

Author

Geçit, Yılmaz

Metadata

Show full item record

Citation

Geçit, Y. (2010). Primary tendencies in research on geography education. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 10(2), 969-987. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRBMU5UVXhNUT09

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı; ortaöğretim coğrafya öğretiminde 2000 yılından günümüze (2009) kadar geçen süreçte yapılan coğrafya eğitimi araştırmalarını konu alanlarına göre sınıfl andırarak bundan sonraki araştırmalara ışık tutmak ve öncelik verilmesi gereken coğrafya eğitimi alanlarını tespit etmektir. Bu araştırmaya veri teşkil eden unsurlar literatür taraması sonucu elde edilmiştir. Arşiv taraması sonucu 2000–2009 yılları arasında yayınlanan ulusal ve uluslar arası hakemli 33 dergi ile 20 ulusal ve uluslar arası kongre ve sempozyumda sunulan bildiri çalışmaları incelenmiştir. Ayrıca belirtilen tarihler arasında coğrafya eğitimi alanında hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezleri tespit edilmiştir. Daha sonra elde edilen veriler frekans, yüzdeleme ve içerik analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yayınlanan bu makaleler, bildiriler ve tezler yayınlandıkları yer, tarih ve sayılarına göre kodlanarak bu şekilde 9 farklı ana konu başlığı altında bunlar sınıfl andırılmıştır. Sonuçta çalışmaların büyük bir kısmının öğrenme etkinlikleri, ölçme-değerlendirme ve program inceleme alanlarında gerçekleştirildiği belirlenmiştir.
 
The principal aim of this study is to classify research on geography education performed in the process from 2000 to present, shed light on research hereafter, and determine the fields of geography education which should be given priority. The items that constitute data of this research are obtained as a result of data scan. As a result of archive scan, 33 magazines and papers submitted in the 20 national and international congresses and symposia between 2000 and 2009 are examined. Furthermore, post-graduate and PhD theses prepared in the field of geography education between stated dates are determined. Then, the obtained data were subjected to analysis of frequency, percentage, application and content to evaluate. In the analysis of data, these articles, papers, and theses were encoded depending on place, date, and number of publication and classified under 9 diff erent subject titles. Consequently, a large part of studies were determined to have been in the fields of learning activities, measurement-evaluation, and program development.
 

Source

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri

Volume

10

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRBMU5UVXhNUT09
https://hdl.handle.net/11436/5268

Collections

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [91]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.