Demografik özellikler İle dua tutumu arasındaki ilişki: lise öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma
Citation
Kizilgecit, M. & Islek, M. (2016). Demografik özellikler İle dua tutumu arasındaki ilişki: lise öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16(2), 93-123. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpJd056Y3hNUT09Abstract
Dua etme, insanın hem Kutsal'ıyla irtibatı hem de varoluşu algılamasıyla ilgili bir tutum olduğu gibi, kendi varlığının evren açısından nasıl değerlendirdiğiyle de ilgilidir. Ayrıca duanın, inanç ve inançsızlık ve iç güdümlü-dış güdümlü dindarlık açısından tutum ve davranışları belirleyici bir köprü olduğu söylenebilir. Her bir gelişim dönemi için farklı önemi olan duanın, kimlik arayışını içeren gençlik dönemi için ayrı bir yeri olduğu ifade edilebilir. Araştırmanın amacı, lisede okuyan öğrencilerinin dua davranışlarının çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi ve farklılıklarının belirlenmeye çalışılmasıdır. Bu çalışmanın örneklemini, Rize ilindeki Anadolu İmam Hatip lisesi, Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Sağlık Meslek Lisesinde öğrenim gören öğrenciler arasında tesadüfî seçilmiş 362 kişi (erkek=219, kız=360) oluşturmaktadır. Deneklerin yaş aralığı, 13-21 olup yaş ortalaması 17'dir. Veri toplama araçları olarak Demografik "Değişkenler anketi" ile "Dua Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyet değişkeni açısından dua ortalamaları arasındaki farkı belirlemek için yapılan t-testi sonucuna göre, kız öğrencilerin genel dua puanları erkek öğrencilerin puanlarından yüksek tespit edilmiş ve aralarındaki fark anlamlı bulunmuştur. Ayrıca okul türü dua ilişkinin anlamlı olduğu görülmüştür. Toplam dua'da en yüksek ortalama puanı 'Sağlık Meslek Lisesi' öğrencileri alırken en düşük ortalama puanı 'Sosyal Bilimler Lisesi' öğrencileri almıştır. To pray is an attitude related to both one's own holy and his perceiving existence. It is also related to how he evaluates his existence in terms od the universe. In addition, prayer can be said to be a bridge determining attitudes and behaviors in regards to belief and disbelief and intrinsic/extrinsic religiosity. Prayer which is a different importance for each development stage can be expressed to have a special place for youth in identity seek. The aim of the study is to try to examine the prayer behaviours of high school sturdents in terms of various demographic variables and to determine the differences. The sample of the study consists of randomly selected 362 (male = 118, female = 244) people among students studying in Anadolu Imam Hatip High School, High School of Science, Social Science High School, The Health Professions High School in Rize. The age range of the respondents is 13-21 and the average age is 17. Demographic "Variable Surveys" and "Attitudes of Prayer" as data collection tools have been used. According to the T-test results made to determine the difference between prayer averages in regards of students' gender variable, it has been found that the female students' general score positions were higher than the male students' ones and the difference between them was significant. The type of school has been observed to be meaningful in the prayer relationship. prayer. While Health Professions High School students took the highest average score in total prayer, Social Sciences High School students took the lowest average score.