• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arapçada manzum gramerler, özellikleri ve öğrenime etkisi

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.135Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Sevinç, Rıfat Resul

Metadata

Show full item record

Citation

Sevinç, R.R. (2016). Arapçada manzum gramerler, özellikleri ve öğrenime etkisi. EKEV Akademi Dergisi, 0(66), 591-618.

Abstract

İlk dönem gramer âlimleri, Arap gramerinin öğrenimindeki zorluğu aşmak düşüncesiyle uzun metinlerin yanı sıra özet gramer metinleri telif etmişlerdir. Daha kısa sürede öğrenilmesi ve zihinlere yerleşmesi için de öğretici şiirden yararlanmışlar ve bunun için çok sayıda gramer eseri nazmetmişlerdir. Birkaç yüzle birkaç bin beyit uzunluğunda nazmedilen gramerlerin bir kısmı asırları aşan bir ilgi görmüş ve özet veya şerh hâlinde defalarca nazmedilmiştir. Büyük bir kısmı ise yeterince ilgi görmediğinden ya yazma hâlinde kalmış yahut unutularak kaybolmuştur. Doğrudan nazmedilenlerin yanında bazı metinler de nazma çevrilmiştir. Bunların içerisinde defalarca nazmedilenler de vardır. Ayrıca manzumların üzerine çok sayıda şerh, haşiye ve ta'lik yazılmış, bu da grameri zenginleştirmiştir
 
The first-time scholars of grammar compiled the short grammar texts as well as the long texts with the thought that to overcome the difficulty in learning of Arabic grammar. In addition, they also made use of the didactic poem in order that it be learned in a short time. And again in line with this purpose, they wrote many grammar works in verse.Some of the poetical grammars, which ranged in length from a few hundred to several thousand couplets, drew interest for centuries, were written over and over again in the form of short summaries or commentaries. On the other hand, the major part of them didn’t get attention, and therefore either they stayed in manuscript form or they disappeared by being forgotten. Here, it should be said that while some of this texts were directly written in verse, others had been translated into verse form. Furthermore, sharhs (commentaries), hashiyahs (glosses) and ta’liks (appendixes) on this texts were written. In this way, the number of studies on grammar increased
 

Source

EKEV Akademi Dergisi

Volume

0

Issue

66

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpZd01qWTJOZz09
https://hdl.handle.net/11436/5552

Collections

  • Temel İslam Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [72]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.