Tefsir, Kur’an’da sadece Murad-I İlâhîyi mi tespit Eder? Molla Fenârî’nin tanımı üzerinden bir araştırma
Citation
Hocaoğlu, M. & Büyük, E. (2018). Tefsir, Kur’an’da sadece Murad-I İlâhîyi mi tespit Eder? Molla Fenârî’nin tanımı üzerinden bir araştırma. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(34), 79-108. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.504981Abstract
Kasik dönemde bazı müfessirler, mantıktaki tanım şartlarına göre Tefsir ilminin tanımını yapmaya çalışmışlardır. Daha önceki bazı tanımları dikkate alarak, onların eksik yönlerini ortaya koymuşlar ve Tefsir’in mahiyetini yansıtan tanım denemeleri yapmışlardır. Tanım, mahiyeti yansıtacağından bu husus, Tefsir’in mahiyetiyle ilgili bazı meseleleri gündeme getirmiştir. Ortaya çıkan sorulardan biri şudur: Tefsir, Kur’an’da sadece muradı-ı ilâhîyi mi tespit eder? Bu soruya verilen cevaba göre farklı tanımlar ortaya çıkmıştır. Meseleyi gündeme getiren Fenârî, soruya evet cevabı vermiş ve sadece telaffuzla ilgili kıraatleri örnek göstermiştir. Bu durumu karşılaması için de Tefsir tanımına bir kayıt yerleştirmiştir. Çalışmada özel olarak Tefsir ve anlamla ilişkili olmayan kıraat meselesi; daha genel olarak da Tefsir’in, Kur’an’ı anlamı dışında da inceleyip incelemeyeceği ve bunun kapsamına nelerin girebileceği meselesi ele alınacaktır. Some commentators in the classical period attempted to define Tafsir according to terms of definition in logic. Taking into consideration some previous definitions, they revealed defects of the definitions and tried to make a description of Tafsir exposing its nature. Owing to the fact that a definition exposes the nature of described stuff, this brings out some matters about Tafsir’s nature. One of the questions emerged is that: Does Tafsir explore only divine intention in the Qur’?n? According to the answer given to the question, different definitions of Tafsir arised. Fan?r?, who brought out the issue, answered positively the question and illustrated the issue merely with recitations related to pronunciations. Therefore, he added an expression to the definition of Tafsir. In this study, it be will dealed with specifically Tafsir and recitations that are not related to the Qur’?n’s meaning; generally whether Tafsir investigates the Qur’ân outside its meaning or not and what will enter to the scope of the investegating.
Source
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi DergisiVolume
17Issue
34URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJek5qVXpNdz09https://hdl.handle.net/11436/5639
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.504981