• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öz düzenleyici öğrenmenin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi

Thumbnail

View/Open

314818.pdf (5.033Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2012

Author

Gülay, Ahmet

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi, maddenin değişimi ve tanınması ünitesi ?ısı maddeleri etkiler? konusunda öz düzenlemeye dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarısına ve bilimsel süreç becerilerine etkisini araştırmaktır.Çalışmada ön-test son-test kontrol grubu içeren yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Güneysu İMKB İlköğretim Okulu'nda 2011-2012 öğretim yılında 5. sınıfta öğrenim gören 53 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubunda 27, kontrol grubunda ise 26 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda üç hafta boyunca öz düzenlemeye dayalı öğretime göre dersler yürütülmüştür. Kontrol grubunda ise bu sürede dersler, ders kitabındaki etkinliklere dayalı olarak işlenmiştir.Çalışma verileri Başarı Testi, Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeği ve mülakatlarla toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler, SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Nicel verilerin analizinde t testleri ve ANCOVA yöntemi kullanılmıştır. Nitel veriler ise, içerik analizine tabi tutulmuştur.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarının, kontrol grubundakilere göre daha fazla olduğunu göstermiştir. Araştırmanın bulguları, uygulama sonucunda deney grubundaki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı olarak daha fazla olduğunu göstermiştir. Aynı şekilde öz düzenleyici öğrenmenin; öğrencilerin içsel amaca yönelim, öz yeterlik inançlarını ve eleştirel düşünme, bilişüstü stratejilerini geliştirdiği görülmüştür. Mülakat sonuçlarında da test sonuçlarına paralel olarak deney grubu öğrencilerinin kavramları ifade etme ve olayları açıklamada daha etkili olduğu görülmüştür. Aynı şekilde deney grubu öğrencileri durumları günlük hayatla ilişkilendirme de daha başarılı olmuşlardır.Anahtar Kelimeler: Fen ve teknoloji, ısı ve sıcaklık, öz düzenleyici öğrenmeye dayalı öğretim, bilimsel süreç becerileri, motivasyonel inançlar ve öğrenme stratejileri. The purpose of this research is searching the scientific process skills and the academic achievement of students of fifth grades in science and technology education by using self regulated learning education in the subject of ?the heat effects matter? in the unit ?change in matter?.The study, half experimental method that includes pre-test and post-test controlled group was used. The sample of this study consisted of 53 students getting education in Güneysu IMKB Primary School in the academic year 2011-2012. There are 27 students in the experiment group and 26 students in the control group. In the experiment group, during three weeks, the lessons were studied according to the self regulated learning education. On the other hand, in the control group the lessons were studied based upon the activities in the course book.Achievement Test, Science Process Skills Test, The Strategies of Motivation Questionnaire in Learning and Interview were gathered. The obtained data were evaluated by using SPSS program. In the analysis of quantitative data t tests and method of ANCOVA were used. The qualitative data were subjected to content analysis.The findings of the research showed that the academic success of the students? in the experimental group were higher than control group students? success. Findings of study showed that science process skills of students? in the result of application. In the same way, it was seen that self regulated learning improved students? intrinsic goal orientation, self-efficacy for learning beliefs and performance scales and critical thinking, meta cognitive self-regulation strategies. In the result of interview, it was also seen that the experimental group students? expressing concepts and explaining events were efficient. Likewise, the experimental group students? states were more successful to get touch with the daily life.Keywords: Science and technology, heat and temperature, self regulated learning, science process skills, motivational beliefs and learning strategies.

URI

https://hdl.handle.net/11436/566

Collections

  • Sosyal Bilimler Enstitüsü [307]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.