Pazar Yönelimi Girişimcilik Niyetinde Etkili Midir? Üniversiteliler Üzerine Bir Alan Çalışması
Abstract
Müşteri istek ve beklentilerine göre ürünler sunarak değer oluşturmayı hedefleyen pazarlama bakış açısı girişimciler için mutlaka dikkate alınması gereken bir konudur. Pazarda mevcut bir boşluğu bulan pazar yönelimine sahip girişimcilerin rakiplerine göre farklılık oluşturarak başarıya ulaşabileceği bir gerçektir. Ancak bununla birlikte birçok diğer öncülün de bu kapsamda incelenmesi gerekir. Bu çalışma girişimcilik eğitimini henüz almayan üniversite son sınıf öğrencilerinin mevcut girişimcilik niyetini araştırmaktadır. Bu amaçla, algılanan eğitim desteği, algılanan ilişkisel destek, algılanan yapısal destek, kişisel tutum, algılanan davranışsal kontrol, pazar yönelimi ve KOSGEB’in girişimcilere yönelik teşvik desteğinin girişimcilik niyetine etkisi incelenmektedir. Veriler kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen katılımcılara web tabanlı anket uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS v23 istatistik programı ve PLS yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Araştırmanın ilk sonuçlarına göre pazar yöneliminin yanında algılanan ilişkisel destek, kişisel tutum, algılanan davranışsal kontrol ve KOSGEB’in girişimcilere yönelik teşvik desteğinin girişimcilik niyeti üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Ancak algılanan eğitim desteği ve algılanan yapısal desteğin girişimcilik niyeti üzerinde etkili olmadığı tespit edilmektedir. Toplumda girişimcilik kültürünün farkındalığının geliştirilmesi ile birlikte desteklerin de arttırılması eğitimle güçlendirilen genç üniversite mezunlarını girişimcilik konusunda cesaretlendirecektir. Marketing perspective that aims to create value by offering products according to customer demands and expectations is a must for entrepreneurs. It is a fact that entrepreneurs with market orientations who find a gap in the market can achieve success by creating differences against their competitors. However, many other antecedents should be examined in this context. This study investigates entrepreneurial intention of university senior students who have not yet received entrepreneurship education. Perceived educational support, perceived relational support, perceived structural support, personal attitude, perceived behavioural control, market orientation and KOSGEB’s incentive support for entrepreneurs on entrepreneurship intention are examined for this purpose. The data were obtained from the participants selected by using convenience sampling method by means of web-based questionnaire. SPSS v23 statistical program and PLS structural equation modelling were employed to analyse the research data. According to the initial findings of the study, perceived relational support, personal attitude, perceived behavioural control and KOSGEB’s incentive support for entrepreneurs besides market orientation are found significant on entrepreneurial intention. However, it is determined that perceived educational support and perceived structural support do not have impact on entrepreneurial intention. Increasing the awareness of the entrepreneurship culture and encouraging the support of young university graduates who are strengthened by education will encourage entrepreneurship in the society.