• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğrencilerin okuma başarılarını açıklayan ailesel değişkenlerin CHAID analizi ile belirlenmesi

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (713.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Avşar, Asiye Şengül
Yalçın, Seher

Metadata

Show full item record

Citation

Avsar, A.S., Yalcin, S. (2015). Öğrencilerin okuma başarılarını açıklayan ailesel değişkenlerin CHAID analizi ile belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 1-9. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRjeE5qZzJOZz09

Abstract

Okuma becerisinin hem günlük yaşamdaki hem de diğer dersler için önemi, PISA 2009 veli anketinin Türkiye’de uygulanmamış olması ve ailesel faktörlerin okuma başarısıyla olan ilişkisinin bu anket doğrultusunda araştırılmamış olması bu araştırmayı gerekli kılmaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin PISA 2009 okuma okuryazarlığı testinden seçilen mad delerden elde ettikleri okuma becerileri başarı puanlarını açıklayan ailesel faktörlerin belirlenmesidir. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırma, Ankara ilinde 10. sınıf düzeyinde öğrenim gören 170 öğrenci ve velisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, PISA 2009 uygulamasında okuma okuryazarlığı testinden seçilen maddelere öğrencilerin verdiği yanıtlar ve veli anketinden elde edilen bilgilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin okuma becerilerini açıklayan değişkenler karar ağaçları yöntemlerinden CHAID analizi ile belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, çocuğunun okuldaki öğretmenlerinin büyük bölümünün alanında yeterli ve kendini işine adamış olduğunu düşünen velilerin, çocuklarının okuma başarılarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
 
The importance of reading skills both in daily life and in other courses, the fact that PISA 2009 parent questionnaire was not conducted in Turkey and that the relationship between parental variables and reading skills was not investigated within the framework of this questionnaire necessitate this study. The purpose of this study is to determine the parental variables that explain the reading skills success scores of the students with the information gathered from the parent questionnaire and students’ answers to the selected items of the PISA 2009 reading literacy test. Using the correlational model, this study has been carried out with 170 10th graders in Ankara and their parents. Data consists of information gathered from the parent questionnaire and the responses students give to the selected items of the PISA 2009 reading literacy test. Explanatory variables of the reading skills of the students have been determined with one of the decision trees methods, CHAID analysis. According to the findings of the study, it was found that the students whose parents think that most of the teachers in their school are qualified in their field and devoted to their work have higher scores in terms of reading success.
 

Source

Eğitim ve Bilim

Volume

40

Issue

179

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRjeE5qZzJOZz09
https://hdl.handle.net/11436/5799

Collections

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.