• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cross Grade Analysis Of Prospective Science Teachers’ Perceptions Related To The Concept Of Atom

Access

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Date

2018

Author

Şadoğlu, Günay Paliç
Arslan, Ayşegül Sağlam

Metadata

Show full item record

Abstract

The purpose of this study is to reveal the changes in the perceptions of prospective science teachers on the concept of atom in terms of their levels of education. In the scope of the study, a two-part word association test was developed as the data collection tool, and it was applied on a total of 194 prospective teachers who were studying in the degree program for science teaching. The data obtained from the first part of the test were analyzed and the concepts that the prospective teachers associated with the concept of atom were determined, and the way these varied based on class levels was analyzed. Using the data obtained by the second part of the test, the meanings of the sentences the participants formed in relation to the atom and related concepts and the way this nature changed based on class levels were analyzed. The finding that prospective teachers on different levels associated similar concepts with the atom and formed sentences that contained alternative concepts in a similar way, showed that the atom, which is a subject of teaching on different levels since the secondary schools, was not internalized in agreement with scientific knowledge by a significant proportion of the prospective science teachers. Additionally, the analyses showed that no significant change occurred in learning the atom and related concepts based on levels of education.
 
Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının atom kavramına ilişkin algılarının, öğrenim düzeylerine göre değişimlerini ortaya koymaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan bir kelime ilişkilendirme testi geliştirilerek toplam 194 fen bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Testin ilk bölümünden elde edilen verilerin analizi yapılarak öğretmen adaylarının atom kavramını ilişkilendirdikleri kavramlar belirlenmiş ve bunların sınıf seviyesine göre nasıl farklılaştığı analiz edilmiştir. Testin ikinci bölümünden elde edilen veriler yardımıyla öğretmen adaylarının atom ve ilişkili kavramlarla ilgili kurdukları cümlelerin içerdiği anlamlar ile sınıf seviyelerine göre değişimi analiz edilmiştir. Farklı seviyelerdeki öğretmen adaylarının benzer kavramları atomla ilişkilendirmeleri ve benzer nitelikte alternatif kavramlar içeren cümleler kurmaları, ortaokul yıllarından itibaren farklı seviyelerde öğretim konusu olan atomun öğretmen adaylarının önemli bir bölümü tarafından bilimsel bilgilerle uyumlu şekilde içselleştirilmediğini göstermektedir. Ayrıca yapılan analizler, öğrenim seviyesine göre atom ve ilişkili kavramların öğreniminde not edilir nitelikte bir farklılaşmanın olmadığını göstermektedir.
 

Source

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

18

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWprNU5qVXdNQT09
https://hdl.handle.net/11436/5986

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.