Eğitim yöneticilerinin değerler eğitimi ve uygulamalarına ilişkin görüşleri (Ordu ili örneği)
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı temel eğitim okullarında çalışan eğitim yöneticilerinin değerler eğitimi ve uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma(mixed) yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ordu il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim (ilkokul ve ortaokul) kurumlarında görev yapan okul müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Nicel bölümde araştırmanın evrenine bağlı olarak amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın nicel örneklemini, 222 eğitim yöneticisi (66 müdür ve 156 müdür yardımcısı) oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel bölümünde ise örneklemi gönüllülük esasına göre belirlenen yöneticiler oluşturmuştur. Araştırmada nicel verileri toplamak amacıyla Okudan (2010), tarafından geliştirilen "Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği" kullanılmıştır. Nitel verileri elde etmek için, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Yapılan araştırmada eğitim yöneticilerinin değer eğitimi yeterlikleri algıları en yüksek Okul Dışı Çevreyi Düzenleme boyutunda; en düşük ise Koordine ve Karar Süreçlerini Yürütme boyutunda olduğu; Eğitim Yöneticilerinin Değerler Eğitimi ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri ise, değerler eğitiminin öğrencinin davranışlarını ve akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği, eğitim yöneticilerinin, ailenin ve dış çevrenin bu eğitimde önemli ölçüde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Değer, Değerler Eğitimi, Eğitim Yöneticisi The general aim of this study is to reveal the opinions of the education managers working in the basic education schools of the Ministry of National Educaiton about values education and practices.The research is a descriptive study in the scanning model.In this study, mixed method with quantitative and qualitative methods was used.The population of the research consists of the principals and assistant principals in the Ministry of National Education who work in primary schools in the city center of Ordu in 2014-2015 academic year.Inthe quantitative section, maximum diversity method was used from purposive sampling methods depending on the population of research.In this context, the quantitative sample of the study was carried out with 222 education managers (66 principals and 156 assistant principals).In the qualitative part of the research, the sample consisted of managers who were determined on a voluntary basis.In order to collect the quantitative datas in the research, the scale of perceiving value education qualifications of the Education Managers developed by Okudan (2010), was used. Semi structured interview form developed by the researcher was used to obtain qualitative datas. As a result of the research, education managers' perceptions of the value education efficacies are the highest level of organizing the outside school environment, on the other hand the lowest is the size of Coordinating and Executing Decision Processes; According to the opinions of the Educaiton Managers about Values Education and Practices ,it has been concluded that Values Education has a positive effect on the student's behaviour and academic success, Education Managers, family and external environment has significant effect on this education. Key Words : Value, Values Education, Education Manager