• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Measuring instructional design competencies of future professionals: construct validity of the ibstpi(R) standards

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.955Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2021

Yazar

Yalçın, Yasin
Ursavaş, Ömer Faruk
Klein, James D.

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Yalcin, Y., Ursavas, O.F. & Klein, J.D. (2021). Measuring instructional design competencies of future professionals: construct validity of the ibstpi(R) standards. Educational Technology Research and Development , 69(3), 1701-1727. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10006-7

Özet

Competencies that constitute the instructional design profession and how these competencies should be measured have been of interest to researchers for many years. Among the competency sets developed to date, the ibstpi(R) instructional designer competencies have been widely used by researchers, practitioners, educational programs, and employers in the field of Instructional Design and Technology. The purpose of this study was to investigate whether the ibstpi(R) instructional design competency set could be used as a self-report instrument to measure instructional design competencies. For this purpose, we assigned a five-point scale to the ibstpi(R) competency set and investigated the construct validity of the resulting instrument by administering it to a sample of future professionals. We used a robust method to translate the competency set into Turkish and recruited 820 junior and senior students who were enrolled in a degree program in Computer Education and Instructional Technology in Turkey. The conceptual framework of the competency set was used to develop three models to be tested via a series of Confirmatory Factor Analysis. All three models showed a good fit to the data and factors had above satisfactory internal consistency reliability and convergent validity. Although the factors in three models did not show a perfect discriminant validity, we argue that the instrument can be used to measure instructional design competencies. Discussion and implications of the findings are

Kaynak

Educational Technology Research and Development

Cilt

69

Sayı

3

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s11423-021-10006-7
https://hdl.handle.net/11436/6591

Koleksiyonlar

  • Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [47]
  • EĞİF, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [77]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6023]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.