• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kırsal bölgedeki bir okulun otizm spektrum bozukluğu tanılı öğrenciler için hazırbulunuşluğu

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (773.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Yazıcı, Mahmut Serkan

Metadata

Show full item record

Citation

Yazici, S.M. (2021). Kırsal bölgedeki bir okulun otizm spektrum bozukluğu tanılı öğrenciler için hazırbulunuşluğu. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 34-54. https://doi.org/10.24315/tred.643869

Abstract

Otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanılı öğrenciler, kaynaştırma uygulamaları kapsamında genel eğitim okullarda eğitime dâhil olmaktadırlar Bu nedenle genel eğitim okullarının OSB’li öğrenciler için hazır hale getirilmesi gerekmektedir. OSB’li öğrenciler için, okullarda öncelikle öğretmenler, okul müdürleri ve okulun fiziki koşulları ve kaynakları öğrencilere hazır olmalıdır. Bu noktada bölgesel farklılıklardan yola çıkılırsa her bölgenin hazırbulunuşluğu ile ilgili benzer ifadeler kullanmanın doğru olmayacağı vurgulanmalıdır. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı OSB’li öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarına dâhil edilebilecekleri kırsal bir okulun hazırbulunuşluğu araştırmaktır. Bu amaca ulaşmak için, araştırma kapsamında durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri, Türkiye’de orta düzeyde sosyo-ekonomik seviyeye sahip ve orta ölçekli bir şehirdeki kırsal bir okulda toplanmıştır. Araştırmaya bir ilköğretim okulundaki dokuz öğretmen (tüm öğretmenler) ve okul müdürü katılmıştır. Bu katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca okulun, fiziki koşulları ve kaynakları hakkında veri toplamak için yarı yapılandırılmış gözlem yapılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar okul hazırbulunuşluğunun OSB’li öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarına dâhil edilmesi konusunda yetersiz olduğunu göstermektedir. Bu noktada, veriler katılımcıların daha fazla eğitime ihtiyaç duyduğunu ve okula OSB’li bir öğrenci gelse bile okul hazırbulunuşluğu geliştirmeye yönelik bir değişikliğe gidilmeyeceğini göstermektedir.
 
It is possible that students with autism spectrum disorder (ASD) can be educated at general education schools within inclusive education. Therefore, general education schools should be ready for students with ASD if the students enrolled in the school. For the school readiness, teachers, school principals, the physical conditions, and resources of the school should be ready for the students. At this point, it should be emphasized that it would not be right to use similar expressions about school readiness in each region. Therefore, the aim of this study is to learn the readiness of a rural school where students with ASD might be included in the inclusive education. With this purpose, this research used the case study approach. The data were collected at a Turkish rural school in a medium-sized city which has a middle level of socio-economic status. In the elementary school, nine teachers (all teachers) and the head teacher participated in this research. These participants had a semi-structured interview. Also, a semi-structured observation was used to collect data about the physical conditions and resources of the school. Then, the descriptive analysis method was used to analyze the data. The results show that school readiness is insufficient. Participants need more training, and the school environment should be more autism-friendly. Even if students with ASD enroll in school, the data show that the school will not be improved to be ready for them.
 

Source

Trakya Eğitim Dergisi

Volume

11

Issue

1

URI

https://doi.org/10.24315/tred.643869
https://hdl.handle.net/11436/7431

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • Özel Eğitim Bölümü Koleksiyonu [13]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.