Tüketici boykot davranışının belirleyicileri üzerine bir araştırma: Ağızdan ağıza iletişimin aracılık rolü
Citation
Ozturk, A. & Nart, S. (2021). Tüketici boykot davranışının belirleyicileri üzerine bir araştırma: Ağızdan ağıza iletişimin aracılık rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 660-687. http://doi.org/10.17755/esosder.784595Abstract
Günümüz tüketicileri ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla satın alma yapmanın yanında, işletme politikalarını
beğendikleri işletmeleri desteklemek ya da aksine işletme politikalarını beğenmedikleri işletmeleri
cezalandırmak amacıyla satın alma miktarlarını arttırıp azaltabilirler. Tüketicilerin işletme uygulamaları
hakkındaki değerlendirmeleri tümüyle olumsuz ise işletmeye ait ürünleri satın almaktan vazgeçebilirler.
Böylelikle, tüketiciler ekonomik güçleriyle işletme uygulamaları üzerinde etkili olmaktadırlar. Bu çalışmanın
amacı tüketici boykot davranışının belirleyicilerini tespit etmek ve ağızdan ağıza iletişimin belirleyiciler ile
boykot davranışı arasında aracılık etkisinin olup olmadığını analiz etmektir. Çalışmanın örneklemi Marmara
bölgesinde yaşayan 418 katılımcıdan oluşmaktadır. Analizlerde kullanılan veriler online olarak tasarlanan anket
aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma modelinin test edilmesinde Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM)
kullanılmıştır. Tüketicilerin çevresel değer algılarının, etik değer algılarının ve politik etkililik
değerlendirmelerinin boykot davranışı üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Aracı model olan ağızdan ağıza
iletişimin çevresel değer algısı, etik değer algısı ve politik etkililik değişkenlerinin boykot davranışı üzerindeki
etkisine aracılık ettiği belirlenmiştir. In addition to making purchases to meet their needs, today's consumers can increase or decrease their purchasing
amounts in order to support businesses whose business policies they like or, on the contrary, to penalize
businesses whose business policies do not like. If consumers' evaluations about business practices are completely
negative, they may stop purchasing business products. Thus, consumers are effective on business practices with
their economic power. The aim of this study is to determine the determinants of consumer boycott behavior and
to analyze whether word-of-mouth has a mediating effect between determinants and boycott behavior. The
sample of the study consists of 418 participants living in the Marmara region. The data used in the analyzes were
collected through an online survey. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the research model. It
has been determined that consumers' perceptions of environmental value, ethical values and political efficacy
thoughts have an impact on boycott behavior. It has been determined that word of mouth, which is a mediator
variable, has a mediating effect of variables of environmental value perception, ethical value perception and
political efficacy on boycott behavior.