• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yerli turistlerin tatil tercihleri ve satınalma davranışlarının incelenmesi: Sistematik derleme çalışması

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (389.7Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Yaşar, İrfan

Metadata

Show full item record

Citation

Yaşar, İ. (2021). Yerli Turistlerin Tatil Tercihleri ve Satınalma Davranışlarının İncelenmesi: SistematikDerleme Çalışması. Turkish Studies - Social Sciences, 16(1), 407-424. http://doi.org/ 10.47356/TurkishStudies.46916

Abstract

Tourism is a concept encompassing multi-faceted relationships, the subject of which is human, and it is a social and economically oriented event that includes activities related to meeting the needs arising from developments in technology - transportation vehicles, psychological, demographic and socio-cultural factors. Touristic individuals participate in tourism under the influence of different motivations. Therefore, knowing the factors that direct individuals to tourism is of great importance for those who make up the tourism supply. The aim of the work in this direction, with domestic tourists in Turkey for vacation preferences and buying behavior is examined through a systematic review. The method of the study is qualitative systematic review. According to the criteria determined within the scope of the study, an in-depth examination of the researches made with the keywords "Domestic Tourist", "Vacation Preferences" and "Purchasing Behavior" in national databases (ULAKBİM, DergiPark) and Google Academic databases was conducted. In the analysis of the data obtained in this study, besides the use of descriptive analysis and descriptive themes obtained as a result of the inductive analysis, analytical themes were also used. One of the most important conclusions reached according to the analysis of the findings obtained in the study; It is proving that the development of domestic tourism movements is actually a dynamics of both passive foreign tourism and the development of active foreign tourism. Another important result is; in individuals' buying behavior for touristic products; Sociocultural, socio-economic, psychographic, demographic characteristics and family structure play a major role. The data obtained at the end of the study; The distribution according to years, research subjects, sample / study group / study document and the results of the studies is given. It is believed that the results obtained as a result of the evaluation of the data obtained in the study will contribute to new researches.
 
Turizm, öznesi insan olan çok yönlü ilişkileri kapsayan bir kavram olup teknoloji - ulaşım araçlarındaki gelişmeler, psikolojik, demografik ve sosyo-kültürel faktörlerin etkisiyle ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması ile ilgili faaliyetleri içeren sosyal ve ekonomik yönlü bir olaydır. Turistik bireyler farklı güdülenmelerin etkisiyle turizme katılmaktadırlar. Dolayısıyla bireyleri turizme yönelten etmenlerin bilinmesi turizm arzını oluşturanlar açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Türkiye’deki yerli turistlerin tatil tercihlerinin ve satınalma davranışlarının sistematik derleme yapılarak incelenmesidir. Çalışmanın yöntemi, nitel sistematik derlemedir. Çalışmanın amacı kapsamında belirlenen ölçütlere göre, ulusal veri tabanları (ULAKBİM, DergiPark) ve Google Akademik veri tabanlarında “Yerli Turist”, “Tatil Tercih(ler)i” ve “Satınalma Davranışları” anahtar kelimeleriyle yapılan araştırmaların derinlemesine bir incelemesi yapılmıştır. Bu çalışmada elde edilen verilerin analizinde, tümevarımsal analiz sonucu elde edilen betimsel analiz ve betimleyici temaların kullanılmasının yanında analitik temalar da kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların analizine göre varılan en önemli sonuçlardan biri; iç turizm hareketlerinin gelişmesinin aslında hem pasif dış turizmin hem de aktif dış turizmin gelişmesinin bir dinamiği olduğunun kanıtlanmasıdır. Diğer önemli bir sonuç ise; bireylerin turistik ürünü satınalma davranışlarında; sahip oldukları sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, psikografik, demografik özellikleri ve aile yapısı gibi etmenlerin büyük ölçüde rol oynadığıdır. Çalışma sonunda elde edilen verilerin; yıllara, araştırma konularına, örneklemine/çalışma grubuna/çalışma dokümanına ve araştırmaların sonuçlarına göre dağılımı verilmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi neticesinde ortaya çıkan sonuçların ilgili yeni araştırmalara katkı sağlayacağına inanılmaktadır
 

Source

Turkish Studies - Social Sciences

Volume

16

Issue

1

URI

http://doi.org/ 10.47356/TurkishStudies.46916
https://hdl.handle.net/11436/7538

Collections

  • Ardeşen Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu [59]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.