Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyılda sahip olması gereken yeterlilikler
Künye
Baki, Y. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyılda sahip olması gereken yeterlilikler. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 660-684 https://doi.org/10.29000/rumelide.949533Özet
Bu araştırmada Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyılda sahip olması gereken temel yeterliliklerin,
öğretmen adaylarının bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin,
durum çalışması deseniyle gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Bu örnekleme
yoluyla belirlenmiş olan katılımcılar, 2018 akademik yılının bahar döneminde Recep Tayyip
Erdoğan Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü 3. sınıfta öğrenim gören 34 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Araştırmada veriler, iki açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmış ve görüşmeler 30 dakika sürmüştür. Araştırmadan elde edilen veriler içerik
analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyılda sahip
olması gereken yeterlilikler; temel yeterlilikler ve temel değerler olarak iki ana tema altında
toplanmıştır. Temel yeterlilikler ise kişisel yeterlilikler ve özel alan yeterlilikleri olmak üzere iki alt
temaya ayrılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin sahip olması gereken kişisel
yeterliliklerde yaratıcılık ve yenilikçilik; özel alan yeterliliklerinde ise Türkçeyi etkin bir şekilde
kullanabilme, sınıf içinde etkili iletişim kurabilme, işbirlikçi ve disiplinler arası bakış açısıyla örülü
bir öğrenme ortamı oluşturabilme yeterlilikleri ön plana çıkmaktadır. Ayrıca Türkçe
öğretmenlerinin çağın teknolojik okuryazarlık becerilerine sahip olmaları ve bu becerileri Türkçe
dersine uyarlayabilmeleri en sık tekrarlanan yeterlilikler arasındadır. Türkçe öğretmeninin sahip
olması gereken temel değerlere ilişkin sonuçlar incelendiğinde ise sevgi, saygı ve vatanseverlik
değerlerinin ön plana çıkmaktadır. Bu sonuçlardan hareketle; evrensel değerlere erişmiş, yaratıcı ve
yenilikçi bir Türkçe öğretmeni profilinin ortaya konulduğu söylenebilir. This study aims to evaluate the basic competencies that Turkish teachers should have in the 21st
century from the perspective of pre-service teachers. The study was conducted with the case study
design of the qualitative research methods. The readily available convenience sampling, which is
one of the purposeful sampling methods was used to determine the study group. Participants
determined through this sampling consist of 34 pre-service teachers studying their third years at
Turkish Language Teaching Department of Recep Tayyip Erdogan University in the spring semester
of the 2018 academic year. The data were collected through a semi-structured interview form
consisting of two open-ended questions in the study, and the interviews lasted 30 minutes. The data obtained from the research were evaluated by content analysis. As a result of the study, the
competencies that Turkish teachers should have in the 21st century were grouped under two main
themes as basic competencies and basic values. Basic competencies are divided into two subthemes: personal competences and special field competencies. As a result of the study, creativity
and innovativeness were highlighted in the personal competencies that Turkish teachers should
have, while the ability to use Turkish effectively, to communicate effectively in the classroom, to
create a learning environment with a collaborative and interdisciplinary perspective come to the
forefront in the special field competencies. Additionally, the most frequently repeated competencies
were Turkish language teachers' having the technological literacy skills of the age and their being
able to adapt these skills to the Turkish courses. When the results regarding the basic values that a
Turkish teacher should have were examined; the values of love, respect and patriotism came to the
fore. With reference to these results; It can be said that the Turkish teacher profile who is creative
and innovative and has universal values has been revealed