• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Privacy awareness of nursing students

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (216.9Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Kulakaç, Nursen
Uzun Şahin, Ceyda
Özkan, Esra
Çilingir, Dilek

Metadata

Show full item record

Citation

Kulakaç, N., Uzun Şahin, C., Özkan, E. & Çilingir, D. (2021). Privacy Awareness of Nursing Students. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 13(2), 330-337. http://doi.org/10.5336/nurses.2020-78242

Abstract

Objective: This study was conducted in a descriptive design type to determine the privacy awareness of nursing students and associated factors. Material and Methods: The sample of this descriptive study consisted of 490 nursing students studying in Gümüşhane University Health Sciences Faculty Nursing Department and Recep Tayyip Erdogan University Health Sciences Faculty Nursing Department. The data were collected with the questionnaire developed by the researchers and the Patient Privacy Scale. To evaluate the data, continuous variables were expressed as mean, standard deviation, median (25th-75th percentile), and categorical variables as numbers (percent). A comparison of variables that did not show normal distribution between groups was evaluated by the Mann-Whitney U test, KruskalWallis, Post-Hoc Tukey test and the relationship between numerical variables was evaluated by Spearman correlation analysis. Results: The study revealed that gender, place of residence, and education on privacy were the factors affecting privacy awareness. The reasons for the violation of privacy were determined as "careless work of nurses", "heavy workload of nurses", "environmental deficiencies", and "emergencies". The privacy scale scores of the students who chose 'emergencies' as the factor causing privacy violation were found significantly high in the confidentiality of private life (p=0.021), sexual privacy (p=0.014), physical privacy (p=0.039), ensuring a favorable environment (p=0.014), and privacy scale scores (p=0.007). Conclusion: It was found that the students had high scores on privacy, and patient privacy was affected by the students’ level of knowledge about gender, privacy, and place of residence. We suggest that training for privacy practices should be repeated at regular intervals when students start the profession.
 
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin mahremiyet bilincini ve bununla ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın örneklemini Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören 490 öğrenci oluşturdu. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen soru formu ve Hasta Mahremiyet Ölçeği ile toplandı. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, sürekli değişkenler ortalama, standart sapma, medyan (25-75. persentil), kategorik değişkenler ise sayı (yüzde) olarak ifade edildi. Gruplar arasında normal dağılım göstermeyen değişkenlerin karşılaştırılması Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis test, “post-hoc” Tukey testi ve sayısal değişkenler arasındaki ilişki ise Spearman korelasyon analizi ile değerlendirildi. Bulgular: Cinsiyet, yaşanılan yer ve mahremiyet ile ilgili eğitim alma durumu mahremiyet bilincini etkileyen faktörler olduğu görüldü. Mahremiyet ihlalinin nedeni “hemşirelerin dikkatsiz çalışması”, “hemşirelerin iş yükünün fazla olması”, “ortamdan kaynaklanan eksiklikler” ve “acil durumların olması” olarak belirlendi. Mahremiyet ihlaline neden olan faktörlerden “acil durumların olmasını” belirten öğrencilerin özel hayatın gizliliği (p=0,021), cinsiyete ilişkin mahremiyet (p=0,014), bedensel mahremiyet (p=0,039), uygun ortam oluşturma (p=0,014) ve mahremiyet ölçeği puanlarının (p=0,007) anlamlı olarak yüksek olduğu saptandı. Sonuç: Araştırma sonucunda, öğrencilerin mahremiyete yönelik puanlarının yüksek olduğu, hasta mahremiyetinin cinsiyet, yaşanılan yer ve öğrencilerin hasta mahremiyeti hakkındaki bilgi düzeyinden etkilendiği görülmüştür. Meslek hayatına geçildiğinde mahremiyet uygulamalarına yönelik eğitimlerin aralıklı olarak tekrarlanması gerektiğini önermekteyiz
 

Source

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi

Volume

13

Issue

2

URI

http://doi.org/10.5336/nurses.2020-78242
https://hdl.handle.net/11436/7603

Collections

  • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu [89]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.