• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EBA canlı ders uygulaması hakkında öğretmen görüşleri

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (340.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Durmuş, Aykut
Eryılmaz Toksoy, Seyhan

Metadata

Show full item record

Citation

Durmuş, A. & Eryılmaz Toksoy, S. (2022). EBA Canlı Ders Uygulaması Hakkında Öğretmen Görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 299-312. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.998812

Abstract

The purpose of this research is to determine the opinions of teachers about the live lesson feature added to the Education Information Network (EBA) due to the Kovid-19 epidemic. The study group of the research consists of 127 teachers who are teaching at primary, secondary and high school levels in the district of "Kars" in the province of "Akyaka" in the first half of the 2020-2021 academic year. In the study carried out in the survey model, a questionnaire was developed to collect the data. In order to determine the survey items, first of all, literature was made and then informal interviews were held with the teachers about the EBA live lesson system. At the end of the item identification process, a 33- item draft questionnaire was created. Expert opinion was sought for the validity and reliability studies of the draft questionnaire, and a final 29-item questionnaire was created. The survey data were obtained on a voluntary basis by teachers working in the official primary and secondary education institutions of the Ministry of National Education and having live lesson experience. The questionnaires were delivered to the teachers in printed form, and 1 week was given to answer them. Frequency, percentage, mean and standard deviation values were used in the analysis of the data. According to the data obtained, it was determined that the teachers faced problems in accessing the live lesson system and that they had some limitations in terms of their contribution to the teaching process. Considering the usability dimension of the live lesson system, it was concluded that the teachers had a positive opinion because they found the system functional and useful. In line with the findings obtained, guiding suggestions were made regarding the live lessons to be held in the future.
 
Bu araştırmanın amacı, Kovid-19 salgınından dolayı Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) eklenen canlı ders özelliğine yönelik öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılı birinci yarı döneminde, “Kars” ili “Akyaka” ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise düzeylerinde eğitim vermekte olan 127 öğretmen oluşturmaktadır. Tarama modelinde yürütülen çalışmada verilerin toplanması için bir anket geliştirilmiştir. Anket maddelerinin belirlenebilmesi için öncelikle literatür taraması yapılmış daha sonra ise EBA Canlı Ders sistemi hakkında öğretmenlerle yapılandırılmamış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Madde belirleme sürecinin sonunda 33 maddelik taslak anket formu oluşturulmuştur. Taslak anket formuna ilişkin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları için uzman görüşüne başvurulmuş olup 29 maddelik nihai anket oluşturulmuştur. Anket verileri Millî Eğitim Bakanlığının resmî ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında çalışan, canlı ders deneyimi olan öğretmenler tarafından gönüllülük esasına bağlı olarak elde edilmiştir. Anketler basılı bir şekilde öğretmenlere ulaştırılmış, cevaplamaları için ise 1 hafta süre verilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre öğretmenlerin canlı ders sistemine erişimde sorunlarla karşılaştığı, öğretim sürecine sağladığı katkı boyutunda ise birtakım sınırlılıklara sahip olduğu görüşü tespit edilmiştir. Canlı ders sisteminin kullanışlılık boyutu ele alındığında ise öğretmenlerin sistemi işlevsel ve kullanışlı bulduğundan olumlu görüşe sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ileride yapılacak canlı derslerle ilişkin yol gösterici önerilerde bulunulmuştur.
 

Source

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi

Volume

9

Issue

1

URI

https://doi.org/10.30900/kafkasegt.998812
https://hdl.handle.net/11436/7744

Collections

  • EĞİF, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [77]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.