• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okuma çemberi yönteminin eleştirel okuma özyeterlilik algısı ve eleştirel düşünme tutumuna etkisi

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (1.065Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Baki, Yasemin

Metadata

Show full item record

Citation

Bak, Y. (2022). Okuma çemberi yönteminin eleştirel okuma özyeterlilik algısı ve eleştirel düşünme tutumuna etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(1), 277-301.

Abstract

leştirel okuma özyeterlilik algıları ve eleştirel düşünmeye yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ön-test son-test kontrol grupsuz yarı deneysel desenle gerçekleştirilen araştırmada gruplardaki denekler, basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Bu yöntemle belirlenen çalışma grubu, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü 2. sınıfta öğrenim gören 72 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmadaki verilerin toplanmasında Eleştirel Okuma Özyeterlilik Algı Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada deneysel işlemin etkisini incelemek amacıyla elde edilen verilerin analizinde bağımlı gruplar için t-Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda eleştirel okuma özyeterlilik algıları ölçeğin toplamı ile değerlendirme, benzerlikleri ve farklılıkları bulma, çıkarımda bulunma alt boyutlarına ilişkin son-test puanlarının, deney grubu lehine istatistiksel olarak manidar düzeyde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sorgulama ve analiz boyutlarında ise manidar düzeyde bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. Eleştirel düşünme tutumları açısından ise kanıta dayalı karar verme ve neden aramaya açıklık boyutlarında deney grubu öğrencilerinin lehine manidar düzeyde farklılık oluşturmazken; ölçeğin toplamı ile bilgi toplamaya isteklilik, öz düzenleme, çıkarımda bulunma boyutlarında son test puanları deney grubu öğrencileri lehine manidar düzeyde farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir.
 
This study aims to examine the effect of the reading circle method on the critical reading self-efficacy perceptions of pre-service Turkish teachers and their attitudes towards critical thinking. In the study, which was conducted in a quasi-experimental design without a pre-test post-test control group, the subjects in the groups were determined by simple random sampling. The study group determined by this method consists of 72 pre-service teachers studying their 2nd years at the Department of Turkish Language Teaching at Recep Tayyip Erdoğan University. In order to collect the data in the study, the Critical Reading Self-Efficacy Perception Scale and the Critical Thinking Attitude Scale were used. In the data analysis of the study, t-Test was used for dependent groups in order to examine the effect of the experimental procedure. As a result of the analysis, it was determined that the post-test scores of the sub-dimensions of critical reading self-efficacy perceptions, evaluation, finding similarities and differences, and making inferences with the sum of the scale showed a statistically significant difference in favor of the experimental group. In the dimensions of inquiry and analysis, it was determined that these scores did not make a significant difference. With regard to critical thinking attitudes, the post-test scores did not make a significant difference in favor of the experimental group students in terms of evidence-based decision making and openness to seeking reasons. However, these scores made a significant difference in the dimensions of willingness to gather information, self-regulation, and making an inference, along with the sum of the scale in favor of the experimental group students
 

Source

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Volume

11

Issue

1

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/68990/1091176
https://hdl.handle.net/11436/7806

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [91]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.