Öğretmenlerin örgütsel dalkavukluk ve kayırmacılık algılarının incelenmesi
Citation
Ayal, O. & Kahveci, G. (2023). Öğretmenlerin Örgütsel Dalkavukluk ve Kayırmacılık Algılarının İncelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 272-294. https://doi.org/10.53444/deubefd.1229993Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin algılarına göre örgütsel dalkavukluk ile kayırmacılık arasındaki
ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak Trabzon il merkezi ve ilçelerindeki
ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerden oluşan bir evrene dayanmaktadır. Araştırmanın
örneklemi, bu evrenden rastgele seçilen 318 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu,
Dalkavukluk Ölçeği ve Okul Yönetiminde Kayırmacılık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre, yönetici odaklı dalkavukluğun örgütleme boyutu ve genel kayırmacılık arasında pozitif
ancak düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Kayırmacılığın planlama, koordinasyon ve
değerlendirme boyutlarıyla anlamlı bir ilişkisi yoktur. Öğretmenlerin görüşlerine göre, iş arkadaşı odaklı
dalkavukluğun planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme boyutlarıyla genel kayırmacılık
arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Genel dalkavuklukla kayırmacılık arasında pozitif ancak
düşük düzeyde anlamlı bir ilişki sadece örgütleme boyutunda bulunmuştur. Kayırmacılığın planlama,
koordinasyon ve değerlendirme boyutlarıyla ve genel kayırmacılık arasında anlamlı bir ilişki yoktur.
Okullar, çalışma kültüründe dalkavukluk olarak algılanabilecek her türlü davranışı caydıran ve dürüstlüğe,
doğruluğa ve profesyonelliğe değer veren bir ortam yaratabilir. The aim of this study is to determine the relationship between organizational sycophancy and nepotism
according to teachers' perceptions. The research is based on a population consisting of teachers working in
primary and secondary schools in Trabzon city center and districts by using relational survey model. The
sample of the study consists of 318 teachers randomly selected from this population. The data were
collected using Personal Information Form, Flattery Scale and Favoritism in School Administration Scale.
According to the results of the study, there was a positive but low level significant relationship between the
organizing dimension of administrator-oriented sycophancy and general favoritism. There is no significant
relationship with planning, coordination and evaluation dimensions of favoritism. According to the
opinions of the teachers, it was determined that there was no significant relationship between the planning,
organizing, coordination and evaluation dimensions of colleague-oriented sycophancy and general
favoritism. A positive but low level significant relationship between general sycophancy and favoritism was found only in the organizing dimension. There is no significant relationship between the planning,
coordination and evaluation dimensions of favoritism and general favoritism. Schools can create an
environment that discourages any behavior that may be perceived as sycophancy and values honesty,
integrity and professionalism in the work culture.