The relationship between perceived stress level and sleep quality of nursing students during the pandemic
Citation
Köksal, Z.P., Altay, G. & Yavuz, A.Y. (2023). The Relationship Between Perceived Stress Level and Sleep Quality of Nursing Students During the Pandemic. E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty, 16(3), 343-355. http://doi.org/10.46483/jnef.1327442Abstract
Giriş: COVID-19 pandemisinde ortaya çıkan yeni yaşam tarzı ve salgını kontrol altına almak için alınan
önlemler, bireylerin yoğun stres yaşamalarına ve uyku kalitelerinin azalmasına neden olmaktadır.
Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin pandemi sürecinde algıladıkları stres düzeyi ile uyku kalitesi arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde aktif öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 229 lisans öğrencisi ile tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmanın verileri, “Tanıtıcı Bilgiler Formu’’, “Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ)’’ ve “Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ)’’ kullanılarak online olarak toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin ASÖ toplam puan ortalamaları 15.36±5.08 olup, %73.4’ü kötü uyku kalitesine sahiptir. PUKİ toplam puanı ile ASÖ toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve orta
düzeyli bir ilişki vardır. Uzaktan eğitim sürecinde teorik ve uygulamalı dersleri anlama, kavrama ve katılma
güçlüğü yaşayan, pandemi sürecinin stres düzeyini arttırdığını ve uyku alışkanlıklarını değiştirdiğini düşünen öğrencilerin ASÖ ve PUKİ puanlarının daha yüksek olduğu bulundu.
Sonuç: Pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin algılanan stres düzeyleri arttıkça uyku kalitelerinin
azaldığı saptandı. Pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerine yönelik stres yönetimini sağlayıcı uygulamaların ve seçmeli derslerin müfredata eklenmesi gerektiği düşünülmektedir. Background: The new lifestyle that emerged in the COVID-19 pandemic and the measures taken to control the epidemic cause individuals to experience intense stress and decrease their sleep quality.
Objectives: In this study, it was aimed to determine the relationship between the level of stress and sleep
quality that nursing students perceived during the pandemic process.
Methods: The study was conducted as a descriptive study with 229 undergraduate students who were actively studying in the nursing department of a state university and accepted to participate in the study. The
data of the study were collected online through a structured questionnaire created in Google Forms using
the “Descriptive Information Form”, the “Perceived Stress Scale (PSS)” and the “Pittsburg Sleep Quality
Index (PUKI)”.
Results: The students’ PSS total mean score was 15.36±5.08, and 73.4% of them had poor sleep quality.
There is a statistically significant, positive and moderate relationship between the total score of PSS and
the total score of PSS. It was found that students who had difficulties in understanding, comprehending
and participating in the theoretical and practical lessons in the distance education process, and who thought
that the pandemic process increased the stress level and changed their sleeping habits, had higher PSS and
PUKI scores.
Conclusion: It was determined that as the perceived stress levels of nursing students increased during the
pandemic process, their sleep quality decreased. It is thought that stress management practices and elective
courses for nursing students should be added to the curriculum during the pandemic process.