• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortaöğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgüt kültürü algısının değerlendirilmesi (Giresun ili örneği)

Thumbnail

View/Open

544135.pdf (4.680Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2019

Author

Kacar, Ferhat

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma, Giresun ili ortaöğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgüt kültürü algılarının belirlenmesini amaçlamıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı Giresun il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında görev alan 319 öğretmenden elde edilmiştir. Bu araştırmada öğretmenlerin okul kültürüne yönelik algılarını belirlemek için "Okul Kültürü Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Giresun ili ortaöğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda en başat kültürel boyut görev kültürü çıkmıştır. Görev kültürünü sırasıyla destek kültürü, başarı kültürü ve bürokratik kültür izlemektedir. Ayrıca fen lisesi, anadolu liseleri ve meslek liselerinde cinsiyet, branş ve okul türü değişkenine göre anlamlı bir fark görülmezken, hizmet süresi değişkenine göre öğretmenlerin örgüt kültürü algıları, başarı kültürü ve görev kültürü alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. This survey is aimed to determine the perception of the organisational culture on the views of the teacher working in the high schools of the province Giresun. The inputs of the survey are obtained from the teachers who are working in 319 high schools in the center of Giresun province. In this survey school culture developed tests are used to define the perception of the teachers about school culture.According to the results of the survey the most dominant cultural item is mission culture as the teachers in Giresun province high schools stated.The mission culture is followed by supportculture success culture and bureaucratic culture respectively.Also,we didn't see any subsitantial difference in science high schools,Anatolian high schools and occupational high schools according to the variables of gender, branch andthetypesofschool but it is found out that there are subsitantial differences in the organisation culture perception, success culture and mission culture of the teachers according to the period of service variables.According to the results of the survey the teachers who work at science high schools perceive the success culture more than the teachers who work at Anatolia high schools and occupational high schools and also the teachers who workat science high schools perceive the mission culture monethain the occupational high schools.

URI

https://hdl.handle.net/11436/88

Collections

  • Sosyal Bilimler Enstitüsü [307]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.