• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yaratıcı drama ile canlılar dünyasına yolculuk

View/Open

Full Text / Tam Metin (2.739Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Namdar, Ayşegül Oğuz
Bülbül, Ayşe Nur
Çankal, Ahmet Osman

Metadata

Show full item record

Citation

Oğuz Namdar, A., Bülbül, A.N. & Çankal, A.O. (2018). Yaratıcı Drama ile Canlılar Dünyasına Yolculuk. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1404-1422. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.009

Abstract

Bu araştırmada 3.sınıf ‘Canlılar Dünyasına Yolculuk’ ünitesinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi sürecinde öğrencilerin fen bilimleri dersi ile yaratıcı drama yöntemine yönelik görüşlerine, fen bilimleri dersi başarılarındaki değişime ve fen bilimleri dersine yönelik ilgilerine etkisi araştırılmıştır. Çalışmada tek gruplu deneysel desen yöntemi uygulanmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde 14 açık uçlu sorudan oluşan fen bilimleri anket formu, başarı testi, 6 maddeden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme soruları, uygulama süreci ile ilgili öğretmen görüşü ve yansıtıcı günlükler kullanılmıştır. Araştırma Muş ili merkezinde bulunan bir devlet okulunun, 3. sınıfta öğrenim gören 27 öğrenci ile yürütülmüştür. Uygulamanın sonunda çalışmaya katılan gönüllü 7 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Ön test-son testlerin analizinde öğrencilerin ön test-son test puanları karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ön test-son test sonuçları incelendiğinde, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerde fen bilimleri dersi başarısını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artırdığı görülmüştür. Öğrenciler yaratıcı drama yöntemi ile ders işlemekten zevk aldıkları, eğlenerek öğrendikleri, fen bilimleri dersine karşı ilgilerinin arttığı şeklinde görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak yaratıcı drama yönteminin fen bilimleri dersinde kullanılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.
 
This study investigated the effects of creative drama method on students' views about science lesson taught with creative drama method, students' success change in science lesson, and their interest in the lesson as a result of teaching the science unit "Into the World of Living Things" as a part of the elementary 3rd grade curriculum. Single-group experimental design was used as study method. The study data were obtained by using various instruments including a science questionnaire consisting of 14 open-ended questions, an achievement test, a semi-structured interview questions consisting of 6 items, teachers' views, and reflective diaries related to the procedure. The study was conducted with 27 students attending the third grade in a public school in the central district of Muş province in the east of Turkey. At the end of the study, interviews were held with 7 students who participated on a voluntary basis. In analysis of pre-post test analysis, students' pre and posttest scores were compared. Pre-post test results revealed that creative drama method increased the students' achievement levels in science lesson significantly. The students stated that they enjoyed learning with creative drama method and had fun learning, and their interest in science lesson increased as a result. As a result, recommendations were listed regarding use of creative drama method in teaching of science lesson.
 

Source

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

19

Issue

2

URI

https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.009
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWprNU1EQTFOUT09
https://hdl.handle.net/11436/4986

Collections

  • Temel Eğitim Bölümü Koleksiyonu [42]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.