Doğu Karadeniz kıyılarında balıkçılık kıyı yapılarının sığlaşmasının incelenmesi
Künye
Süme, V. & Yüksek, Ö. (2018). Doğu Karadeniz kıyılarında balıkçılık kıyı yapılarının sığlaşmasının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 33(3), 843-852. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416387Özet
Doğu Karadeniz Bölgesi'nde, 2007 yılında tamamlanan Karadeniz Sahil Yolu'nun korunması ve kıyı erozyonunun engellenmesi maksadıyla T-mahmuz grupları ve tahkimatlar inşa edilmiştir. Balıkçılık, bölgenin en önemli geçim kaynakları arasında yer aldığından, kıyılardaki çeşitli türden kıyı yapıları (barınak, barınma yeri ve çekek yeri) yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak, bu yapıların genelde kumsal alanlarda inşa edilmiş olması ve kıyıya yapılan müdahalelerle kıyı dengesinin bozulması gibi çeşitli sebeplerle, giriş ağzı ve basenlerinde önemli ölçüde sığlaşma meydana gelmekte ve bu durum yapıların verimli kullanımını engellemektedir. Yapılan bu çalışmada, kıyı yapılarında sığlaşma problemi genel olarak değerlendirilmiş; Doğu Karadeniz Bölgesi, Rize ve Trabzon illeri sınırları içerisinde bulunan balıkçı barınağı olarak kullanılan 8 adet kıyı yapısında çeşitli zamanlarda yapılan derinlik ölçümü çalışmalarından oluşan arazi çalışmaları sunulmuştur. Elde edilen veriler kullanılarak, bu yapıların karşılaştığı sığlaşma süreçleri değerlendirilmiş ve problemin sebepleri ile muhtemel çözümleri irdelenmiştir. In order to protect Black Sea Coastal Highway, which was finished in 2007, and to prevent coastal erosion, T-groin fields and revetments were built in the Eastern Black Sea coasts. Since fishing is among the most important livelihoods of the region, various kinds of coastal fishery structures (harbours, refuge places and harbour launches) have extensively been used in the Eastern Black Sea Region. However, as a result of various effects, such as the construction of the structures on sandy coasts and the destruction of coastal balance because of coastal structures, the entrances and basins of these structures have been exposed to great amount of shoaling, which prevents their efficient usage. In this study, the problem of shoaling in coastal structures is evaluated in general; field studies, consisting of depth measurement studies made at various times in 8 coastal fishery structures in the Rize and Trabzon Provinces in the Eastern Black Sea Region, are presented using the obtained data; shoaling processes are evaluated and causes and possible solutions have been investigated.
Kaynak
Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi DergisiCilt
33Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416387https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpnNE5qYzVPUT09
https://hdl.handle.net/11436/5390