Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorNişancı, Fatma Gül
dc.date.accessioned2019-10-25T08:06:03Z
dc.date.available2019-10-25T08:06:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11436/598
dc.description.abstractDoğrudan karbon yakıt pileri yüksek sıcaklıkta çalışan, yakıt olarak katı karbonu kullanan ve karbondaki kimyasal enerjiyi elektrokimyasal reaksiyonlarla elektriğe dönüştüren sistemlerdir. Kullanılan yakıtın ve oluşan ürün gazının farklı fazlarda olması sebebiyle yakıt kullanımı %100 olabilir. Bu çalışmada yenilenebilir, temiz ve alternatif karbon yakıt olarak biyokütleden türetilen biyokömürün kullanıldığı yakıt pili performansı, Matlab programı ile modellenerek belirlenmiştir. Hücre sıcaklığının, karbonun iletkenliğin, yoğunluğunun ve büyüklüğünün yakıt pili gerilimi üzerindeki etkileri bu modelleme yardımıyla görülmüştür. Modelleme yapılırken yakıt pili performansını etkileyen 3 ana kayıp değerlendirilmiştir. Elektrokimyasal reaksiyondan kaynaklanan aktivasyon kayıpları, iyonik ve elektronik iletime bağlı omik kayıplar ve taşıma nedeniyle oluşan konsantrasyon kayıplarıdır. Bu çalışmada incelenen tüm polarizasyon kayıpları sıcaklığa oldukça bağımlılık göstermiştir. Katot elektrodunda gerçekleşen aktivasyon ve konsantrasyon kayıpları anot elektrodunda gerçekleşen aktivasyon ve omik kayıplardan küçük çıkmıştır. Yakıt pili performansını azaltan en büyük etken direnç kayıplarıdır. Kullanılan yakıtın ve elektrolitin elektriksel iletkenliği omik kayıpları etkilemektedir. Biyokütlenin elektriksel iletkenliğinin yüksek olduğu değerlerde grafit kullanılan sistemlere yakın performans değerleri bulunmuştur. Yakıt hücresi gerilimi, maksimum gerilimden polarizasyon kayıpların çıkartılmasıyla bulunmuştur. Yüksek iletkenliğe sahip biyokömürün yakıt olarak kullanıldığı yakıt hücresinde 0,2-0,3 volt arasında 170-190 ?W/m?^2 güç yoğunluğu elde edilmiştir. Direct carbon fuel cells are the systems operating at high temperatures, using solid carbon as fuel, and converting chemical energy in carbon into the electricity by electrochemical reactions. Fuel usage can be 100% due to the different phases of the fuel and the formed product gas. In this study, the performance of the fuel cell using biomass derived biochar as renewable, clean and alternative carbon was determined by modeling with Matlab programe. The effects of cell temperature, conductivity, density and size of carbon on fuel cell voltage were predicted by this modeling. Three main losses that affect fuel cell performance were evaluated. Activation losses due to electrochemical reaction, ohmic losses due to ionic and electronic conduction and concentration losses due to mass transport. In this study, all polarization losses studied were highly dependent on temperature. Activation and concentration losses in the cathode electrode were smaller than in the anode electrode. The biggest factor that reduces fuel cell performance is resistance losses. The electrical conductivity of the fuel and electrolyte used affects ohmic losses. The similar performance values were determined with graphite system when high electrical conductivity of the biochar used. The fuel cell voltage was found by subtracting polarization losses from the maximum voltage. The power density of 170-190 ?W/m?^2 was obtained between 0.2-0.3 volts in the fuel cell where high conductivity biochar is used as fuel.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherRecep Tayyip Erdoğan Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Enerji Sistemleri Mühendisliği Anabilim Dalıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYakıt hücrelerien_US
dc.subjectFuel cellsen_US
dc.titleBiyokömür yakıtı kullanılan doğrudan karbon yakıt pilinin modellenmesien_US
dc.title.alternativeDirect carbon fuel cell model using biocharge fuelen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.department0-Belirleneceken_US
dc.contributor.institutionauthorNişancı, Fatma Gül
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster