• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An extended human reliability analysing under fuzzy logic environment for ship navigation

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (2.718Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2022

Yazar

Uflaz, Esma
Çelik, Erkan
Aydın, Muhammet
Erdem, Pelin
Akyüz, Emre
Arslan, Özcan
Kurt, Rafet Emek
Turan, Osman

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Uflaz, E., Celik, E., Aydın, M., Erdem, P., Akyuz, E. Arslan, O., Kurt, R.E. & Turan, O. (2022). An extended human reliability analysing under fuzzy logic environment for ship navigation. Australian Journal of Maritime and Ocean Affairs. https://doi.org/10.1080/18366503.2022.2025687

Özet

Preparation for a sea voyage is one of the fundamental aspects of navigation. Several complexities are involved during the preparation of the ship for navigation due to the nature of maritime work. At this point, analysing human-related error is of paramount importance to ensure the safety of the ship and the crew. This paper describes the principles of a methodology, namely fuzzy-based shipboard operation human reliability analysis (SOHRA), to quantitatively perform human error assessment through procedures of preparing the ship for navigation. While the SOHRA (a marine-specific HRA approach) quantifies human error, the fuzzy logic deals with ambiguity and vagueness in the human error detection problem. The findings show that the total HEP (Human error probability) is found 1.49E-01 for preparing the ship for navigation. Consequently, the paper provides practical contributions to shore-based safety professionals, ship managers, and masters of the ship since it performs a systematic human reliability assessment and enhances safety control levels in the operational aspect.

Kaynak

Australian Journal of Maritime and Ocean Affairs

Bağlantı

https://doi.org/10.1080/18366503.2022.2025687
https://hdl.handle.net/11436/7403

Koleksiyonlar

  • Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [34]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.