dc.contributor.author | Ursavaş, Nazihan | |
dc.contributor.author | Genç, Oğuzhan | |
dc.date.accessioned | 2023-02-22T12:16:34Z | |
dc.date.available | 2023-02-22T12:16:34Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.citation | Ursavaş, N. & Genç, O. (2021). Enhancing Middle School Students’ Cognitive Structure of Water Cycle Through the Use of Water Cycle Educational Game. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(1), 239-253. https://doi.org/10.24106/kefdergi.808605 | en_US |
dc.identifier.issn | 2147-9844 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.24106/kefdergi.808605 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11436/7677 | |
dc.description.abstract | Purpose: The aim of this study is to determine the changes in the cognitive structures of middle school students studying at
5th, 6th and 7th grades after the implementation of water cycle educational game activity.
Design/Methodology/Approach: The study was conducted according to a pre-experimental (single group, pre-test, post-test)
method. The study group consists of 51 students at fifth (N: 18), sixth (N: 16) and seventh (N: 17) grades in a middle school in
one of the districts located in the rural part of a province in the Eastern Black Sea Region. Word Association Test (WAT) and
Water Cycle Drawing Test were used as data collection tools. The activity named as "The Incredible Journey" provided by the
ProjectWET Association was used as the educational game. Content analysis method was used in the analysis of the data. In
order to evaluate the results of the Word Association Test (WAT), the answers given to the key concept of "water cycle" were
examined in detail. The rubric prepared by the researchers was used for scoring the drawings.
Findings: According to the data, it was determined that the fifth-grade students’ WAT results showed the most change
compared to other grades. According to the results obtained from the drawing test, the insufficient and limited understandings
of all students turned into limited, sufficient and excellent.
Highlights: Since the development of students' cognitive structures is closely related to the education they will receive,
trainings including educational games can be given especially to teachers. Teachers can use ProjectWET-The Incredible Journey
in their lessons. | en_US |
dc.description.abstract | Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı 5., 6. ve 7. sınıflarda okuyan ortaokul öğrencilerinin gerçekleştirilen su döngüsü eğitsel
oyun etkinliği sonucunda bilişsel yapılarında meydana gelen değişimin belirlenmesidir.
Materyal ve YöntemÇalışma basit deneysel (tek grup, ön-test, son-test) yönteme göre yürütülmüştür. Çalışma grubunu Doğu
Karadeniz Bölgesi’ndeki bir ilin kırsal kesiminde yer alan ilçelerinden birindeki ortaokulda okuyan beşinci (N:18), altıncı (N:16)
ve yedinci (N:17) sınıflarda öğrenim gören 51 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi
(KİT) ve Su Döngüsü Çizim Testi kullanılmıştır. Eğitsel oyun olarak ProjectWET Derneğinden temin edilen “İnanılmaz Yolculuk”
isimli etkinlik kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) sonuçlarını
değerlendirmek amacıyla “su döngüsü” anahtar kavramına verilen cevap kelimeler ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Çizimlerin
puanlandırılmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan rubrik kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen sonuçlara göre beşinci sınıf öğrencilerinin KİT sonuçlarının diğer sınıf seviyelerine göre daha fazla değişim
gösterdiği, çizim testinden elde edilen sonuçlara göre de tüm öğrencilerin yetersiz ve sınırlı anlamalarının sınırlı, yeterli ve
mükemmel şeklinde değişim gösterdiği belirlenmiştir.
Önemli Vurgular: Öğrencilerin su döngüsü ile ilgili bilişsel yapılarının geliştirilmesi alacakları eğitimle yakından ilgili olduğu için
bu konuda özellikle öğretmenlere eğitsel oyunları kapsayan eğitimler verilebilir, öğretmenler ProjectWET-İnanılmaz Yolculuk
etkinliğini derslerinde kullanabilirler. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Water literacy | en_US |
dc.subject | Water cycle | en_US |
dc.subject | Cognitive structure | en_US |
dc.subject | Educational game | en_US |
dc.subject | Middle school students | en_US |
dc.subject | Su döngüsü | en_US |
dc.subject | Su okuryazarlığı | en_US |
dc.subject | .Bilişsel yapı | en_US |
dc.subject | Eğitsel oyun | en_US |
dc.subject | Ortaokul öğrencisi | en_US |
dc.title | Enhancing middle school students’ cognitive structure of water cycle through the use of water cycle educational game | en_US |
dc.title.alternative | Ortaokul öğrencilerinin su döngüsü ile ilgili bilişsel yapılarının su döngüsü eğitsel oyunu ile geliştirilmesi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | RTEÜ, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Ursavaş, Nazihan | |
dc.contributor.institutionauthor | Genç, Oğuzhan | |
dc.identifier.doi | 10.24106/kefdergi.808605 | en_US |
dc.identifier.volume | 29 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 239 | en_US |
dc.identifier.endpage | 253 | en_US |
dc.relation.journal | Kastamonu Eğitim Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |