COVID-19 sürecinde online yemek siparişlerinde teknolojinin kabulü
Citation
Dilek, Ö. & Öztürk, A. (2021). COVID-19 Sürecinde Online Yemek Siparişlerinde Teknolojinin Kabulü, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(3), 1313-1332. http://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.08.1616Abstract
COVID-19 sürecinin getirmiş olduğu kısıtlamalarla birlikte evlerinde kalmak zorunda olan tüketiciler
alışverişinin çoğunu online olarak yapmaya başlamışlardır. Bu alışverişlerinden biri olan online yemek
siparişi ise her geçen gün tüketiciler tarafından daha fazla benimsenmektedir. Sektörde faaliyet gösteren
işletmelerden değişen tüketici davranışlarını dikkate alanların rekabet avantajı elde edeceği
düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemisinde tüketicilerin online yemek siparişlerini
teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelemektir. Araştırmada gerekli olan verilerin toplanması online
anket formu aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Kolayda örnekleme yöntemiyle 417 kişiye ulaşılmış ve süreç
sonlandırılmıştır. Frekans ve faktör analizleri için SPSS 25, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik
modellemesi için AMOS 21 programı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, tüketicilerin online yemek
siparişlerinde algılanan kullanım kolaylığının algılanan fayda ve tutum üzerinde pozitif etkili olduğu
belirlenmiştir. Algılanan faydanın tutum üzerinde pozitif etkisinin olduğu belirlenirken davranışsal niyet
üzerinde doğrudan pozitif bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Bunula birlikte, online yemek siparişlerin
yönelik tutumun davranışsal niyet üzerinde pozitif etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. With the restrictions imposed by the COVID-19 process, consumers who had to stay at home started to do
most of their shopping online. Online food ordering, which is one of these purchases, is more and more
adopted by consumers every day. It is thought that taking into account the changing consumer behaviors
will provide a competitive advantage for businesses operating in the sector. The aim of this study is to
examine the online food orders of consumers in the COVID-19 pandemic within the framework of the
technology acceptance model. The data required for the research was collected through an online
questionnaire. With the convenience sampling method, 417 people were reached and the process was
terminated. SPSS 25 was used for frequency and factor analysis, and AMOS 21 program for confirmatory
factor analysis and structural equation modeling. According to the results of the analysis, it was determined
that the perceived ease of use in online food orders of consumers has a positive effect on perceived
usefulness and attitude. While it was determined that the perceived usefulness had a positive effect on
attitude, it was determined that it did not have a direct positive effect on behavioral intention. In addition to this, it was found out that the attitude towards online food orders had a positive effect on behavioral
intention.