dc.contributor.author | Çelik, Ersin | |
dc.date.accessioned | 2023-02-27T05:41:21Z | |
dc.date.available | 2023-02-27T05:41:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | Çelik, E. (2022). Mukâtil b. Süleymân’ın Şiî/Zeydî Olduğu İddiası ve Şiî Kaynaklardaki Mukâtil Rivayetleri. Hitit ilahiyat dergisi, 21(1), 451-478. https://doi.org/10.14395/hid.1073575 | en_US |
dc.identifier.issn | 2757-6949 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.14395/hid.1073575 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11436/7695 | |
dc.description.abstract | The commentary of Muqātil b. Sulaymān (d. 150/767) is very important
because it is the oldest exegesis that has survived to the present day. As much
as the importance of this tafsir is indisputable, the sectarian identity of the
author is just as controversial. The sectarian belonging of the author is also
closely related to the value of being a source of this commentary. Because
the evaluations about Muqātil follow two extremes: “lying” and “authority
in tafsir”. In the contemporary period, some researchers have taken these
discussions on the sectarian identity of the author to the point that Muqātil
is seen as “inconvenient” in the Sunnī tafsir tradition and this situation
causes the tafsir of the author to be ignored. Therefore, the claims in question
remove the problem from being a question of Muqātil’s sectarian identity
and argue that Muqātil’s tafsir is sacrificed to ideological motives in the tafsir
tradition. There are different opinions about whether Muqātil is attributed
to Mushabbiha, Murjiʾa or Shīʿa/Zaydiyya. This study focuses on the claim
that the author is Shīʿīte/Zaydī, which was brought to the fore by names such
as Muhammad Ebu Zehre (d. 1974), especially Abdullah Mahmud Shahhâte
(b. 1951), who was the interpreter of his commentary. The claim that Muqātil
was a Shīʿīte/Zaydī was first put forward by Ibn al-Nadīm (d. 385/995), who
was known for his Shīʿa inclination. While the prominent Shīʿīte scholar alKashshī (III-IV. /IX-X. century) and Abu Ja’fer et-Tusi (d. 460/1067) argued that
he was a Shīʿīte/Zaydī. Also Tusi states that he was one of the companions
of Muhammad al-Bakir (d. 114/733) and Ca’fer-i Sadik (d. 148/765). Again, a
relationship was established between Muqātil b. Sulaymān and Zaydiyya by
orientalists such as Louis Massignon (d. 1962) and Montgomery Watt (d. 2006).
Our research has two main purposes: First, it is to make some convincing
determinations that he is not a Shīʿīte/Zaydī based on the author’s own
commentary. The second is to make some determinations about the place and
influence of Muqātil in the Shīʿīte tradition, especially the sources of tafsir.
Here, it will be tried to determine whether the narrations from Muqātil are
included in the main tafsir and hadith sources of Shīʿa, and these narrations
will be compared with the existing works. As a result, in this study, the Hijri
II. the sectarian belonging of Muqātil, one of the leading commentators of the
century, is evaluated through Shīʿīte sources. | en_US |
dc.description.abstract | Mukâtil b. Süleymân’ın (ö. 767/150) tefsiri, günümüze ulaşan en eski tefsir
olması nedeniyle oldukça önemlidir. Bu tefsirin önemi ne kadar tartışılmaz
ise müellifin mezhebî kimliği bir o kadar tartışmalıdır. Müellifin mezhebî
aidiyeti bu tefsirinin kaynak olma değeri ile yakından ilgilidir. Zira Mukâtil
hakkındaki değerlendirmeler, “yalancılık” ile “tefsirde otorite olduğu”
şeklinde iki uç noktada seyretmektedir. Çağdaş dönemde bazı araştırmacılar,
müellifin mezhebî kimliği üzerindeki bu tartışmaları, Sünnî tefsir geleneğinde
Mukâtil’in “sakıncalı” olarak görüldüğüne ve bu durumun müellifin tefsirinin
görmezden gelinmesine sebep olduğuna kadar götürmüştür. Gerçekten de
Mukâtil’e dair atıfların Taberî ve İbn Ebî Hâtim gibi rivayetleri derleyen ilk
dönem tefsirlerinde ya hiç yer almadığı ya da çok az yer aldığı bir gerçektir.
Dolayısı ile söz konusu araştırmacılar, problemi yalnızca Mukâtil’in mezhebi
kimliği meselesi olmaktan çıkarmakta ve tefsir geleneğinde onun tefsirinin
ideolojik sâiklere kurban edildiğini öne sürmüşlerdir. Mukâtil’in mezhebi
kimliğine gelince onun Müşebbihe, Mürcie veya Şîa/Zeydiyye’ye nispet
edildiğine dair farklı görüşler bulunmaktadır. Bu çalışma özellikle Mukâtil’in
Şiî/Zeydî olduğu iddiası üzerine yoğunlaşmaktadır. Mukâtil’in Şiî/Zeydî
olduğu iddiası ilk defa Şîa’ya eğilimiyle meşhur İbnü’n-Nedîm (ö. 385/995)
tarafından öne sürülmüştür. Şiî ricâl âlimi el-Keşşî (III-IV. /IX-X. yüzyıl) ve
Ebû Ca‘fer et-Tûsî (ö. 1067/460) de onun Şiî/Zeydî olduğunu savunmuştur.
Ayrıca Ebû Ca‘fer et-Tûsî, Mukâtil’in Muhammed el-Bâkır (ö. 733/114) ve
Ca‘fer-i Sâdık’ın (ö. 765/148) ashabından olduğunu vurgulamışlardır. Sünnî
gelenekte daha çok teşbih inancıyla suçlanan Mukâtil, çağdaş dönemde
tefsirinin muhakkiki Abdullah Mahmud Şehhâte (d. 1951) başta olmak
üzere Muhammed Ebu Zehre (ö. 1974) gibi isimler tarafından da Şiî/Zeydî
olarak tavsif edilmiştir. Yine Louis Massignon (ö. 1962) ve Montgomery Watt
(ö. 2006) gibi oryantalistler tarafından da Mukâtil ile Zeydiyye arasında
bir ilişki kurulmuştur. Bu araştırmamızın iki temel amacı bulunmaktadır:
Birincisi, müellifin kendi tefsiri üzerinden onun Şiî/Zeydî olmadığına dair
ikna edici bazı tespitlerde bulunmaktır. İkincisi ise Mukâtil’in başta tefsir
ve hadis kaynakları olmak üzere Şiî gelenekteki yerine ve etkisine dair bazı
değerlendirmelerde bulunmaktır. Burada özellikle Şîa’nın temel tefsir ve
hadis kaynaklarında Mukâtil’den gelen rivayetlere yer verilip verilmediği,
yer verildiyse bunun ne ölçüde olduğu tespit edilmeye çalışılacak ve bu
rivayetlerin müellifin elimizdeki mevcut eserleri ile mukayesesi yapılacaktır.
Bu sayede Şiî kaynaklarda Mukâtil’e nispet edilen rivayetlerin onun kendi
kaynaklarında ve özellikle Salebî gibi ondan çokça istifade eden müfessirlerin eserlerinde bulunup bulunmadığı irdelenecektir. Ayrıca bu Şiî kaynaklarda
Mukâtil’e nispet edilen rivayetlerin muhteva analizi de yapılacaktır. Neticede
bu çalışmada, bazı Sünnî ve Şiî müellifler tarafından Şiî/Zeydî olduğu öne
sürülen hicrî II. asrın önde gelen müfessirlerinden Mukâtil’in mezhebi
aidiyeti, Şiî kaynaklar üzerinden değerlendirilmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tafsir | en_US |
dc.subject | Muqātil | en_US |
dc.subject | Madhhab | en_US |
dc.subject | Shīʿa | en_US |
dc.subject | Zaydiyya | en_US |
dc.subject | Tefsir | en_US |
dc.subject | Mukâtil b. Süleymân | en_US |
dc.subject | Mezhep | en_US |
dc.subject | Şîa | en_US |
dc.subject | Zeydiyye | en_US |
dc.title | Mukâtil b. Süleymân’ın Şiî/Zeydî olduğu iddiası ve Şiî kaynaklardaki Mukâtil rivayetleri | en_US |
dc.title.alternative | The claim that Muqātil b. Sulaymān is a Shīʿīte/Zaydī and his narrations in Shīʿīte sources | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | RTEÜ, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Çelik, Ersin | |
dc.identifier.doi | 10.14395/hid.1073575 | en_US |
dc.identifier.volume | 21 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 451 | en_US |
dc.identifier.endpage | 478 | en_US |
dc.relation.journal | Hitit İlahiyat Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |