İskenderiye’nin Endülüslü bir grup müslüman tarafından fethedilmesine ilişkin bazı hadisler
Künye
AGUADÉ BOFILL, Jorge “İskenderiye’nin Endülüslü Bir Grup Müslüman Tarafından Fethedilmesine İlişkin Bazı Hadisler”, Çev: Ayşegül Toprak, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, V/I, Haziran 2022, s. 197-207.Özet
Bu makale İskenderiye’nin Endülüslü Müslüman bir grup tarafından fethini ele alır. İlgili bağlamda bu fethin ve ona ilişkin hadislerin
detaylı bir şekilde incelenmesini amaçlar. Yazar öncelikle konuyla alakalı tarihi dokümanlar aracılığıyla söz konusu fethin detaylı bir hikâyesini
sunar; ardından günümüze ulaşmış en eski fiten eserlerinden biri olan Nuʿaym b. Hammâd’ın Kitâbu’l-Fiten’indeki bu fetihle alakalı dokuz
hadise yer verir. Eskatolojik karakterli bu hadisleri ele alırken ilk olarak içerik yönünden bir karşılaştırma yaparak burada dile getirilen
kehanetlerin esasında eşzamanlı yaşanan bazı olaylardan hareketle yapılmış tahminler olabileceğini iddia eder. Bunun yanı sıra içerik
bakımından bu hadislerin hem birbirleriyle hem de tarihi gerçeklerle uyuşmayan birçok yönü olduğunu ortaya koyar. Daha sonra birtakım
tarihlendirme yöntemleri (tpq ve taq) uygulayarak bu hadislerin ortaya çıkış tarihlerine dair bazı tespitlerde bulunur. Bu tespitler sonucunda
söz konusu hadislerin tamamının Nuʿaym tarafından uydurulmadığını, onun yalnızca İskenderiye fethine dair hadisleri toplamakla yetindiğini
kaydeder. Yazara göre bu uydurma faaliyetinin esas sorumluları yüksek ihtimalle isimleri eskatolojik hadislerde çokça geçen üçüncü tabakadan
bazı ravilerdir. Bununla birlikte Nuʿaym’ın burada esas sorumlu tutulması gereken husus bu hadislerin aktarımıyla ilgilidir; zira Nuʿaym rivayet
zincirindeki kopukluğu tedlis yaparak gidermeye çalışmıştır. This article discusses the conquest of Alexandria by a Muslim group from al-Andalus. In the relevant context, it aims to examine
this conquest and the hadı̄ths related to it in detail. The author firstly presents a detailed story of this conquest through relevant historical
documents, then he cites nine hadı̄ths that related to this conquest in the Nuʿaym Ibn Ḥammād’s Kitāb al-Fitan which one of the oldest
eschatological books that extant. While discussing these eschatological hadı̄ths, he first makes a comparison in terms of content and claims
that the prophecies expressed here actually may be predictions based on some simultaneous events. In addition, he reveals that there are many
aspects of these hadı̄ths that are inconsistent with each other and with historical facts in terms of content. Then, by applying some dating
methods (tpq and taq), he makes some determinations about the emergence dates of these hadı̄ths. As a result of these determinations, he
records that all the hadı̄ths in question were not fabricated by Nuʿaym and he was just content to collect the hadı̄ths about the conquest of
Alexandria. According to the author, the main responsible of this fabrication are probably some narrators from the third generation, whose
names are frequently mentioned in eschatological hadı̄ths; however, the issue that Nuʿaym is responsible for here is related to the transmission
of these hadı̄ths; because Nuʿaym tried to eliminate the disconnection in the chain of narration by doing tadlı̄s.
Kaynak
Ortaçağ Araştırmaları DergisiCilt
5Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2127826https://hdl.handle.net/11436/7723