Hemşirelik öğrencilerinin dismenoreden fonksiyonel ve emosyonel olarak etkilenme durumu ile klinik performansta öz yeterlik arasındaki ilişki
Künye
Akın, Ö., Yılmaz Yavuz, A. & Aşık Özdemir, V. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Dismenoreden Fonksiyonel ve Emosyonel Olarak Etkilenme Durumu ile Klinik Performansta Öz Yeterlik Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 39(2), 167-174. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1159438Özet
Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin dismenoreden fonksiyonel ve emosyonel olarak
etkilenme durumu ile klinik performansta öz yeterlik arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu araştırma 25 Mayıs-24 Haziran 2022 tarihleri
arasında yürütüldü. Araştırmanın evrenini Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 2, 3 ve
4. sınıfta öğrenim gören 199 kız öğrenci oluşturdu. Araştırmanın örneklemine çalışmaya
katılmayı kabul eden 177 öğrenci alındı. Verilerin toplanmasında sosyodemografik bilgi formu,
Fonksiyonel ve Emosyonel Dismenore Ölçeği ve Klinik Performansta Öz-Yeterlik Ölçeği
kullanıldı. Verilerin analizinde yüzde, ortalama, standart sapma ve Pearson korelasyon analizi
uygulandı.
Bulgular: Öğrencilerin adet döneminde sık karşılaştıkları şikayetler arasında sırasıyla sinirlilik,
bel ağrısı ve halsizlik (%26.9, %26.3, %20.2) olduğu, %54.2’sinin her adet döneminde ağrı
şikayeti yaşadığı ve %10.7’sinin dismenore tanısı aldığı belirlendi. Öğrencilerin Fonksiyonel ve
Emosyonel Dismenore Ölçeği ile Klinik Performansta Öz-Yeterlik Ölçeği ve alt boyutlarının
Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre aralarında zayıf ve negatif yönlü istatistiksel olarak
anlamlı bir ilişki tespit edildi (p˂0.05). Öğrencilerin dismenoreden fonsiyonel ve emosyonel
olarak etkilenme düzeyleri arttıkça klinik performansa ilişkin öz yeterlik algılarının azaldığı
belirlendi.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin dismenoreden etkilenme düzeylerinin, klinik
performansta öz yeterlik algılarını olumsuz etkilediği saptandı. Dismenoreye bağlı klinik
performans öz yeterlik algısının etkilenmemesi için hemşirelik öğrencileri ve sağlık
profesyonellerine yönelik menstrüel izin uygulamaları gibi düzenlemelerin hayata geçirilmesi
önem taşımaktadır. Objective: In this study, it was aimed to determine the relationship between nursing students'
functional and emotional impact from dysmenorrhea and self-efficacy in clinical performance.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted between 25 May and 24 June
2022. The population of the study consisted of 199 female students studying in the 2nd, 3rd and
4th grades of Department of Nursing, in the Faculty of Health Sciences,. 177 students who
agreed to participate in the study were included in the sample of the study. Sociodemographic
information form, Functional and Emotional Dysmenorrhea Scale and Clinical Performance SelfEfficacy Scale were used in the process of collecting the data. In the analysis of the data,
percentage, mean, standard deviation and Pearson correlation analysis were used.
Results: It was determined that irritability, low back pain and fatigue (26.9%, 26.3%, 20.2%)
were among the complaints frequently encountered by the students during their menstrual period,
54.2% experienced pain in each menstrual period and 10.7% were diagnosed with dysmenorrhea.
According to the results of the Pearson correlation analysis of the Functional and Emotional
Dysmenorrhea Scale and the Clinical Performance Self-Efficacy Scale and its sub-dimensions, a
weak and negative statistically significant relationship was found between them (p˂0.05). It was
determined that as the students' level of functional and emotional exposure to dysmenorrhea
increased, their self-efficacy perceptions regarding clinical performance decreased.
Conclusion: In this study, it was determined that nursing students' level of being affected by
dysmenorrhea negatively affected their self-efficacy perceptions in clinical performance. It is
important to implement regulations such as menstrual leave practices for nursing students and
health professionals in order not to affect the perception of self-efficacy in clinical performance
due to dysmenorrhea.