Rize gastronomik kimliğinin arz yönlü destinasyon rekabetçiliğinde destinasyon itibarının aracı rolü
Künye
Acuner, E. & Keskin, C. (2023). Rize Gastronomik Kimliğinin Arz Yönlü Destinasyon Rekabetçiliğinde Destinasyon İtibarının Aracı Rolü. Alanya Akademik Bakış, 7(2), 893-916. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1210551Özet
Günümüz turist eğilimlerinde değişimlerin olduğu gözlenmektedir. Yaşanan
bu değişimler turistlerin tercihlerini etkilereyek, klasik turizm türlerinden
ziyade eşsiz ve otantik deneyimler yaşamaya yöneltmiştir. Yeni deneyimler
arayan turistler için önemli bir kaynak olarak görülen gastronomik kimlik
kavramı, bir toplumun sadece yemeklerini değil aynı zamanda geçmişten
günümüze yaşadığı kültürü de en iyi şekilde yansıtmaktadır. Turistlerin
yaşadığı eşsiz deneyimlerin gerek yerel kalkınmaya gerekse destinasyon
rekabetine olumlu etkilerinin olacağı düşünülmektedir. Destinasyonun sahip
olduğu özgün değerlerin yanında bu araştırmada destinasyon itibarının aracı
rolü ölçülerek incelenmiştir. Bu araştırma Rize’de yaşayan yerel halkın
gastronomik kimlik, destinasyon rekabeti ve destinasyon itibarına yönelik
bakış açılarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada nicel
araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini Rize’de
yaşamakta olan yerel halk oluşturmaktadır. Veriler anket tekniği kullanılarak
elektronik olarak toplanmıştır. Yapılan analizler neticesinde Rize’nin
gastronomik kimliğinin destinasyon rekabetinde etkili olduğu, destinasyon
itibarının ise aracı rol olarak etkili olduğu belirlenmiştir. Yapılan
araştırmanın literatüre katkı sağlayacağı ve Rize gastronomik kimliği için
yapılacak araştırma ve planlamalara katkı sağlayacağı düşünülmektedi Today, it is observed that there are changes in tourist trends. In this context,
due to the changing tourism and tourist structures, tourists aim to experience
unique and authentic experiences, experience new tastes and cultures rather
than classical tourism types. The concept of gastronomic identity, which is
seen as an important resource for visitors seeking new experiences, best
reflects not only the food of a society, but also the culture that it has lived from
past to present. It is thought that the unique experiences of tourists will have
positive effects on both local development and destination competition. In
addition to the unique values of the destination, the mediating role of
reputation has been measured and examined in this research. This research
has been prepared to determine the perspectives of the local people living in
Rize on gastronomic identity, destination competition and destination
reputation. Quantitative research approach was adopted in the study. The
sample of the research consists of the local people living in Rize. Data were
collected electronically using the questionnaire technique. As a result of the
analysis, it has been determined that the gastronomic identity of Rize is
effective in destination competition, and the reputation of the destination is
effective as an intermediary role. It is thought that the research will contribute
to the literature and contribute to the research and planning to be made for
the gastronomic identity of Rize.