• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dynamic risk analysis of allision in port areas using DBN based on HFACS-PV

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (7.568Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2024

Yazar

Bayazit, Ozan
Kaptan, Mehmet

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Bayazit, O. & Kaptan, M. (2024). Dynamic risk analysis of allision in port areas using DBN based on HFACS-PV. Ocean Engineering, 298, 117183. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.117183

Özet

The increased number, speed, and size of ships leads to an increased risk of accidents in ports with restricted navigational areas. A comprehensive risk assessment is required to understand the causal mechanisms involved in accidents. This study investigated the factors causing allision accidents that occurred during ship manoeuvres in the port areas. Nonconformities obtained from 112 allision accident reports were classified qualitatively with the Human Factors Analysis and Classification System for Passenger Vessel Accidents (HFACS-PV) method. Then, temporal and causal relationships between nonconformities were evaluated quantitatively with the DBN method. As a result, the probability of an allision accident and the risk identifying factors (RIFs) affecting allision during port manoeuvres were calculated. Familiarity with the vessel, using the bridge navigation equipment and features of structures in the port area are the riskiest factors leading to allision accidents. The study is thought to contribute at a practical and strategic level to ship owners, ship personnel, pilotage services, port authorities and all relevant stakeholders in understanding the risk of allision accidents occurring in ports and developing preventive regulations.

Kaynak

Ocean Engineering

Cilt

298

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.117183
https://hdl.handle.net/11436/8865

Koleksiyonlar

  • DNZF, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [102]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.