• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimizing soybean biofuel blends for sustainable urban medium-duty commercial vehicles in India: an AI-driven approach

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (1.581Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2024

Yazar

Rajak, Upendra
Chaurasiya, Prem Kumar
Verma, Tikendra Nath
Dasore, Abhishek
Ağbulut, Ümit
Meshram, Kundan
Saleel, CAhamed
Saboor, Shaik
Cüce, Erdem
Mian, Zhibao

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Rajak, U., Chaurasiya, P. K., Verma, T. N., Dasore, A., Ağbulut, Ü., Meshram, K., Saleel, C., Saboor, S., Cuce, E., & Mian, Z. (2024). Optimizing soybean biofuel blends for sustainable urban medium-duty commercial vehicles in India: an AI-driven approach. Environmental science and pollution research international, 10.1007/s11356-024-33210-3. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11356-024-33210-3

Özet

This article presents the outcomes of a research study focused on optimizing the performance of soybean biofuel blends derived from soybean seeds specifically for urban medium-duty commercial vehicles. The study took into consideration elements such as production capacity, economics and assumed engine characteristics. For the purpose of predicting performance, combustion and emission characteristics, an artificial intelligence approach that has been trained using experimental data is used. At full load, the brake thermal efficiency (BTE) dropped as engine speed increased for biofuel and diesel fuel mixes, but brake-specific fuel consumption (BSFC) increased. The BSFC increased by 11.9% when diesel compared to using biofuel with diesel blends. The mixes cut both maximum cylinder pressure and NOx emissions. The biofuel-diesel fuel proved more successful, with maximum reduction of 9.8% and 22.2 at rpm, respectively. The biofuel and diesel blend significantly improved carbon dioxide (CO2) and smoke emissions. The biofuel blends offer significant advantages by decreeing exhaust pollutants and enhancing engine performance. Graphical Abstract: (Figure presented.).

Kaynak

Environmental Science and Pollution Research

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s11356-024-33210-3
https://hdl.handle.net/11436/9014

Koleksiyonlar

  • Makine Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [329]
  • PubMed İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2443]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.