• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigating the influence of human errors in master-pilot information exchange on maritime accident risk during pilotage

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (2.734Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2024

Yazar

Öztürk, Orkun Burak
Kartal, Şaban Emre
Aydın, Muhammet

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Öztürk, O.B., Kartal, Ş.A. & Aydın, M. (2024). Investigating the influence of human errors in master-pilot information exchange on maritime accident risk during pilotage. Ocean Engineering, 305, 118051. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.118051

Özet

Pilotage-related errors have led to too many accidents in recent years, resulting in significant economic losses and disruptions in global logistics. Despite its importance, Master-Pilot Exchange (MPX) can be overlooked due to several factors. This study focuses on MPX, a standard protocol for information exchange between shipmasters and maritime pilots to ensure safe ship handling. Deficiencies in MPX procedures have been highlighted in various accident reports, emphasizing the need for improvement. This research aims to identify an optimal MPX process, evaluate potential shortcomings, assess their likelihood and severity, and analyse the human factors contributing to these deficiencies. The study utilizes a fuzzy Bayesian Network (BN) to model the MPX process and identify factors that may lead to its failure. It also employs the Success Likelihood Index Method (SLIM) approach to calculate the probability of human errors in the MPX process and identify the performance-shaping factors triggering them. The finding of the Bayesian method shows that the machinery problem and the navigational equipment problem are the two most significant root causes of MPX process failure. According to the SLIM findings, providing details of "the ship's contingency plan", and “navigational information” are the two most significant tasks for this process. Among the identified performance-shaping factors, the degree of teamwork and harmony, experience and knowledge appear to be the three most significant contributors with the highest human error probability (HEP) in mentioned tasks. This study represents a significant contribution to research on master-pilot interactions, addressing a critical aspect of maritime safety.

Kaynak

Ocean Engineering

Cilt

305

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.118051
https://hdl.handle.net/11436/9021

Koleksiyonlar

  • DNZF, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [102]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.