• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mysteries unresolved: detective fiction and parody in thomas pynchon’s the crying of lot 49 and inherent vice

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (646.1Kb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2023

Yazar

Koç, Ahmet

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Koç, A. (2023). Mysteries unresolved: detective fiction and parody in thomas pynchon’s the crying of lot 49 and inherent vice. İmgelem (Online), 7(13), 753-770. http://doi.org/10.53791/imgelem.1390450

Özet

Thomas Pynchon’s novels are noted for their postmodernist characteristics. Some of his novels also include certain features of detective fiction. In The Crying of Lot 49 (1966), the focus of Oedipa –a housewife whose name alludes to Oedipus of Sophocles— shifts to unravelling the mystery of a shadowy underground postal system, and she turns out to be an amateur ‘detective’. The challenge is that the ‘clues’ do not clarify the case, which may or may not be real. A similar pattern is available in Inherent Vice (2009), in which a professional, sandal-wearing, “pothead” detective, Larry “Doc” Sportello, is at work in 1970s California. Inherent Vice does not provide a clear, definitive resolution to the mysteries. Instead, the novel maintains ambiguity and open-endedness, allowing readers to reflect on the intricacies of the narrative and the nature of the quest itself. Thomas Pynchon plays with the detective genre by parodying generic conventions in both works. A parodic work, characterized by its dialogical nature, comically criticizes its target and simultaneously crystallizes its conventions. While utilizing recognizable tropes and characteristics of archetypal private investigators, Pynchon employs unconventional methods for solving the crime, ironic inversions, and absurdities to subvert the stereotypical portrayal of a detective. In this respect, Pynchon, with his examples of postmodern/ metaphysical detective stories, both nurtures and subverts the detective genre. In this paper, The Crying of Lot 49 and Inherent Vice are examined regarding how Pynchon both validates and questions the established norms of the traditional detective genre by using parody.

Kaynak

İmgelem (Online)

Cilt

7

Sayı

13

Bağlantı

http://doi.org/10.53791/imgelem.1390450
https://hdl.handle.net/11436/9415

Koleksiyonlar

  • İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Koleksiyonu [12]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.