• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The effect of metacognitive awareness of reading strategies and reading comprehension self-efficacy perception on reading motivation

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (885.2Kb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2025

Yazar

Baki, Yasemin

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Baki, Y. (2024). The Effect of Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Reading Comprehension Self-Efficacy Perception on Reading Motivation. Participatory Educational Research, 12(1), 43–68. https://doi.org/10.17275/per.25.3.12.1

Özet

The aim of this study is to determine the impact of fifth grade students' reading strategies, metacognitive awareness, and reading comprehension self-efficacy perceptions on their motivation to read texts, and to determine how these variables predict each other and to what extent their explanation rates are. The research group of the study is identified by simple random sampling method, one of the random sampling methods; the participants are 304 middle school students from a school in a province in northern Türkiye. The collected data is analyzed in accordance with structural equation modelling. In the research, hypothesis models established based on the literature were tested and all models are found to be valid. Five of the twelve hypotheses created regarding the models were supported by the data, and the other seven hypotheses are rejected. In models related to text types, reading strategies have a direct and high impact on metacognitive awareness and self-efficacy perception in reading comprehension in all text types. On the other hand, the direct effect of text types on the effect of metacognitive awareness of reading strategies and self-efficacy perception of reading comprehension on reading motivation is insignificant. As a result of the research, it is determined that metacognitive awareness of reading strategies do not have a direct effect on reading motivation, while the perception of reading comprehension self-efficacy has a direct and high effect on reading motivation.

Kaynak

Participatory Educational Research

Cilt

12

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.17275/per.25.3.12.1
https://hdl.handle.net/11436/9975

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5917]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [91]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.